Störningar (4)


Från och med den 2024-12-15 ändras avgångslägen från Universitetsjukhuset för följande linjer:
Linje 11 Umeå-Nordmaling flyttas till läge C
Linje 15 Umeå-Vännäs/Bjurholm flyttas till läge G
Linje 55 Umeå-Vännäs flyttas till läge G

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110
Från och med 2024-12-15 får Linje 11 en ny permanent färdväg. Hållplatser Kolbäcksbron och Dammen utgår. Linjen börjar/slutar vid Universitetssjukhuset och hållplats Söderslätts handelsområde tillkommer.

I samband med detta får linjen nytt avgångsläge från Vasaplan - läge K.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (37)


Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 november 2024.
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 november 2024.
• Trafiknytt nummer 67


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 26 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 305 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 121 tillkommer som busslinje från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 september 2024.
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 417 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 245 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 49

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 50

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 48


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 47


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 46


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 45


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 44


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 43


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2024.



Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 811 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 41


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Hållplats Elevstråket upphör från och med 2024-10-08. Detta påverkar linje 9. Resande hänvisas till hållplats Assistentvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Innan resan

Allt som du kan få reda på innan resan förbättrar förutsättningarna för din bussresa. Nedan kommer viktig information till dig som reser med hjälpmedel, främst rullstol.

Vi jobbar hela tiden med att skapa nya möjligheter för dig att få tillgång till information innan resan. Tillsammans med kommuner och myndigheter jobbar vi också med att förutsättningarna för att ta sig till och från bussen hela tiden ska bli bättre. I vår reseplanerare kan du se vilka resor som är tillgänglighetsanpassade. De är märkta med en bild av en person som sitter i en rullstol.

Att resa med hjälpmedel eller skicka föreskrivet hjälpmedel med bussen

Du får resa med en normalstor rullstol/elrullstol ombord på bussen utan extra avgift. Se riktlinjerna för det nedan. Om du, trots att du möter de uppsatta måtten för din rullstol/elrullstol, inte kan resa med bussen, följer trafikföretaget en särskild rutin för att ordna din transport.

Föreskrivet hjälpmedel kan även skickas utan avgift med Bussgods Västerbotten. Förskrivna elscootrar innefattas också i detta. För att skicka föreskrivet hjälpmedel med bussgods kräver det att du väljer en tur som har godsutrymme och för att lastning ska vara möjlig måste turen gå från busstation till busstation.
 
Transporten behöver bokas senast 3 timmar före avresa hos Bussgods Västerbotten tel: 090-706515.

Tryggt och säkert

Vi jobbar regelbundet med trafiksäkerheten och för att alla våra resenärer ska känna sig säkra i vår trafik. Det har resulterat i nya riktlinjerna som börjar gälla från 1 november 2021.

Innan resa behöver resenärer med rullstol känna till och följa det som står i rullstolens bruksanvisning om transport i fordon. Resenären ska innan resa kunna säkerställa att:

- Rullstolens mått är max 1200 mm lång och 700 mm bred.
Mät din rullstol innan resan då maxmåtten är inklusive nedfällt fotstöd vilket inte alltid framkommer i bruksanvisningen. 
- Rullstolen plus resenär väger max 300 kg tillsammans.
- Rullstolen är godkänd att använda som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning, samt att du följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport.
- Elrullstolen är avsedd för inomhusbruk, eller kombinerat inomhus- och utomhusbruk enligt bruksanvisningen. Elrullstolar för utomhusbruk har en svängradie som inte är förenlig med utrymmet i bussen och kan därför inte tas ombord.

I regiontrafiken rekommenderar Länstrafiken resenärer med rullstol att i första hand flytta över till vanligt säte i bussen om det är möjligt. Föraren spänner då fast rullstolen på rullstolsplatsen. De flesta bruksanvisningar för rullstolar rekommenderar att resenär i första hand ska flytta över till ordinarie säte i fordonet under färd.

Resenärer får sitta kvar i rullstol under färd om det enligt bruksanvisningen är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd, samt att resenären följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport. Om det inte är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning och resenären inte kan flytta över till vanligt säte i bussen, så kan resenären inte resa med bussen. Resenären har då inte rätt till en ersättningsresa.

Ge föraren information om din specifika rullstolsmodell

Resenärerna behöver ge föraren information om sin specifika rullstolsmodell. Om resenären har svårigheter att kommunicera med föraren bör resenären ta med en ledsagare.

Det är förarens som gör bedömningen om resan kan genomföras på ett trafiksäkert sätt. Du som resenär kan hjälpa föraren genom att skaffa dig kunskap om just din rullstolsmodell. Om du behöver veta mer om din rullstolsmodell kan du läsa rullstolens bruksanvisning, kontakta rullstolstillverkaren eller din förskrivare för information.

Du som resenärer kan underlätta för föraren och bidra till snabbare fastspänning av rullstolen genom att innan resan tagit reda på vart fästpunkterna finns på din rullstol och om fästpunkterna är gjorda av kolfiber. Om fästpunkterna är gjorda av kolfiber ska rullstolen spännas fast med textilband och inte med krok.

Planera din resan genom att få information om parkeringsmöjligheter, säkerhet, tidtabeller med mera.

Tillgänglighetsgaranti

Tillgänglighetsgaranti betyder att ett trafikföretag garanterar att personer med särskilda behov på grund av funktionsnedsättning som inte kan nyttja ordinarie fordon kan genomföra resa med annan transportlösning/annat fordon, men med samma krav på mått som tillgänglighetsanpassad buss.

För att nyttja tillgänglighetsgarantin behöver du boka din resa senast kl.17.00 dagen innan du ska resa. Det gör du genom att ringa vår kundservice på telefon 0771–100 110.

I tidtabellen eller reseplaneraren här på hemsidan kan du se om bussen är tillgänglighetsanpassad eller har tillgänglighetsgaranti.

Ledsagning

På några platser i länet erbjuder vi ledsagning för personer med funktionsnedsättning eller särskilda behov. Ledsagning behöver bokas senast 24 timmar innan din resa.