Biljettkontroller
Vi utför regelbundet biljettkontroller ombord på länets bussar. Det är ditt ansvar som resenär att ha en giltig biljett.
Resenärens ansvar
Det är resenärens ansvar att ta reda på vilken biljett som krävs för resan, och att registrera/aktivera biljetten eller kortet direkt vid ombordstigning. Spara biljetten under hela resan, den är ett bevis på att du har betalat resan.
Kontroll och tilläggsavgift
Biljettkontroller utförs av Avarn Security på uppdrag av Länstrafiken i Västerbotten AB. De flesta kontroller är stickprovskontroller som utförs av uniformerad personal.
Syftet med våra kontroller är att förebygga otillåtet åkande och att öka antalet betalande resenärer. Den som vid kontroll saknar giltigt färdbevis eller uppvisar felaktigt eller ogiltigt färdbevis åläggs att utöver ordinarie pris för resan betala en tilläggsavgift på 1 500 kr.
För kunder som vill ha sin tilläggsavgift på avbetalning gör Länstrafiken en kreditupplysning.
Legitimation
Alla som reser på åldersrabatterade biljetter måste vara beredd att kunna legitimera dig. Gäller även dig som åker på gymnasiets skolkort.
Hur du överklagar
Har du fått en tilläggsavgift och vill bestrida detta ska du kontakta Länstrafiken i Västerbotten AB.
Maila eller skriv till oss. En bestridan måste alltid inkomma skriftligen inom 5 dagar efter det datum då tilläggsavgiften är utfärdad.
En överklagan måste innehålla följande:
- Ange ditt namn, adress, telefonnummer samt eventuell mailadress
- Ange kontrollnummret: 1130-xxxxxxxxx
- Berätta kortfattat vad som har hänt, d.v.s. varför du vill bestrida kontrollavgiften.
Under handläggningstiden behöver du inte betala in tilläggsavgiften till Intrum Justitia.
Skriv till oss på nedanstående adress:
Länstrafiken i Västerbotten AB. Box 134. 921 23 LYCKSELE eller brev(@)tabussen.nu
Relaterad information
Kundservice