Ledsagning
För resenärer med funktionsvariation eller särskilda behov.
Det finns kostnadsfri ledsagning i kollektivtrafiken för personer med funktionsvariation eller särskilda behov. Se nedan var det finns och hur du gör för att boka ledsagning.
Ledsagning i Umeå
Vid Umeå busstation och Umeå C kan du få ledsagning:
∙ Till och från regionbuss, till och från tåg
∙ För byte mellan regionbussar, byte mellan tåg
∙ För byte mellan regionbuss och tåg
∙ Ledsagning mellan Vasaplan och Umeå Busstation/Umeå C finns inte.
Vid Vasaplan kan du få ledsagning:
∙ Till och från alla region- och stadsbussar (utom bussen till Wasaline-färjan)
∙ För byte mellan alla bussar
Vid bussterminalen vid Umeå universitetssjukhus och tågstation Umeå östra kan du få ledsagning:
∙ Till och från alla bussar, till och från tåg
∙ För byte mellan bussar, byte mellan tåg
∙ För byte mellan buss och tåg
∙ Mellan bussen/tåget och sjukhusets centralhall eller biljettförsäljning- och vänthall
I sjukhusets centralhall jobbar entrévärdar vardagar som kan hjälpa dig vidare i sjukhuset efter ledsagningen.
Ledsagning i Skellefteå
Vid Skellefteå busstation på Södra Järnvägsgatan 35 kan du få ledsagning
∙ Till och från regionbuss
∙ För byte mellan regionbussar
Ledsagning med Norrtåg och SJ
Sedan tidigare har Norrtåg och SJ ledsagning vid stationerna i Vännäs, Vindeln, Umeå C, Bastuträsk och Jörn. Det finns också på många andra ställen i Sverige.
Med ett samtal bokar du all ledsagning för din resa
Beställ ledsagning senast 24 timmar före din resa. Kolla upp på förhand vilken buss- eller tågtur du vill åka med.
∙ Börjar din resa med buss så ringer du Serviceresor på telefon 0771-25 10 20.
∙ Börjar din resa med SJ ringer du SJ på telefon 0771-75 75 75.
∙ Börjar din resa med Norrtåg ringer du Norrtåg på telefon 0771-44 41 11.
Du får en bekräftelse per e-post eller SMS.
Spara bekräftelsen, där finns bland annat nummer till telefonjouren.
Avbeställ ledsagning helst senast 12 timmar före resan.
Vad gäller för ledsagning?
Ledsagningen kostar inget för dig.
Ledsagaren och personalen vid telefonjouren kommer inte att överge dig, även
om det är långa förseningar, inställda tåg och bussar. De löser situationen i samråd
med dig.
När du bokar får du ange det mobilnummer du kommer att använda under resan.
Du får även ange vilken typ av ledsagningsbehov du har.
I bekräftelsen du får på din bokning framgår när, och var, du ska möta ledsagaren. Mer information om ledsagning hittar du påstationsledsagnings hemsida.
Relaterad information
Stationsledsagning