Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Fordon och utrustning

Funktionskrav och krav på utrustning i bussarna.

När vi upphandlar trafikföretag som ska köra trafiken i Västerbotten utgår vi från den branschgemensamma kravbilagan Bus Nordic.

Kravbilagan Bus Nordic innefattar riktlinjer för tillgänglighet och även funktionskrav på bussarna. Avtalen anpassas sen till kravbilagan med trafikföretagen.

Våra tidtabeller har en rullstolssymbol vid de turer som har tillgänglighetsanpassade bussar. Bussarna i länet är utrustade med ramp eller lift. Majoriteten av bussarna är av låggolvstyp som innebär lågt insteg vid fram- och mittdörr.

Samtliga bussar har särskild utmärkt plats för rullstol eller barnvagn. Platserna som har anpassad sitthöjd är utmärkta med symbol för rörelsenedsättning. Vid rullstolsplatsen invändigt och utvändigt vid mittdörren, finns särskilda blå knappar som kan användas för att göra föraren uppmärksam på att en resenär med hjälpmedel eller barnvagn behöver kliva på eller av.

De flesta av våra bussar i regiontrafiken i Västerbotten har hållplatsutrop och inre skylt som visar nästa hållplats. Om bussen inte har det kan föraren hjälpa dig med informationen om du ber om det.

Att resa med hjälpmedel
Bus Nordic utgör en standard vid upphandlingar av busstrafik i Sverige och beskriver de funktionskrav som branschen gemensamt har enats om.

Branschgemensamma funktionskrav på bussar (extern länk till Svensk kollektivtrafik)
Förutom särskilda riktlinjer för anpassning till funktionsnedsatta resenärer i bilaga 3 finns även funktionskrav inom områdena sittplatser, exteriör/interiör, information, övrig komfort, förarmiljö med mera. Skyltar för att påminna om bältesanvändning och var brandutrustning är finns i alla bussar. Toaletter finns på de bussar i regiontrafiken som går på våra stomlinjer, där turerna är längre än 10 mil.

Det är Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag som står bakom dokumentet och har tagits fram i Partnersamverkan. Arbetsgruppen bakom Bus Nordic består av representanter från trafikföretagen, trafikbeställarna, busstillverkarna och branschorganisationerna Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Bussföretag.