Tillgänglighet
Tillgänglighet handlar om hela resan, både innan, under och efter resan.
När vi utvecklar och upphandlar trafik ställer vi krav som ska tillfredsställa många olika behov. I samarbete med andra aktörer jobbar vi löpande med tillgänglighet, för att fler ska ha möjlighet att resa och att Länstrafiken Västerbotten ska uppfattas som ett fullvärdigt resealternativ för alla behöver hela resan från dörr till dörr vara tillgänglig.
Våra funktionskrav vid upphandling av trafik
Målet är att alla som själv eller med ledsagning kan ta sig till och från bussens hållplats ska kunna resa med Länstrafiken i Västerbotten AB, förutsatt att bussen är tillgänglighetsanpassad eller har tillgänglighetsgaranti. Detta ser du i tidtabellen eller reseplaneraren här på hemsidan. Eftersom det finns många olika hjälpmedel har vi bestämmelser för vad som är möjligt för oss att ta ombord. Många av våra bussar är utrustade med ramp eller lyft. Det är bra om du anmäler din resa i förväg, då kan vi vara förberedda och göra din resa som bra som möjligt.
Digital tillgänglighet och tillgänglighetsredogörelse
Förutom att jobba med den fysiska tillgängligheten för resenärerna jobbar vi även med tillgänglighet för vår digitala service. Länstrafiken i Västerbotten följer webbdirektivet och har en tillgänglighetsredogörelsen här på hemsidan. Den beskriver vårt arbete med tillgänglighetsarbetet med vår digitala service.
Rapportera en brist
Vill du rapportera en brist i vår tillgänglighet i kollektivtrafiken? Du kan göra det via vår Kundservice eller anonymt via vårt tyck till formulär.