Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Innan resan

Allt som du kan få reda på innan resan förbättrar förutsättningarna för din bussresa. Nedan kommer viktig information till dig som reser med hjälpmedel, främst rullstol.

Vi jobbar hela tiden med att skapa nya möjligheter för dig att få tillgång till information innan resan. Tillsammans med kommuner och myndigheter jobbar vi också med att förutsättningarna för att ta sig till och från bussen hela tiden ska bli bättre. I vår reseplanerare kan du se vilka resor som är tillgänglighetsanpassade. De är märkta med en bild av en person som sitter i en rullstol. 

Tryggt och säkert

Vi jobbar regelbundet med trafiksäkerheten och för att alla våra resenärer ska känna sig säkra i vår trafik. Det har resulterat i nya riktlinjerna som börjar gälla från 1 november 2021.

Innan resa behöver resenärer med rullstol känna till och följa det som står i rullstolens bruksanvisning om transport i fordon. Resenären ska innan resa kunna säkerställa att:

- Rullstolens mått är max 1200 mm lång och 700 mm bred.
- Rullstolen plus resenär väger max 300 kg tillsammans.
- Rullstolen är godkänd att använda som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning, samt att du följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport.
- Elrullstolen är avsedd för inomhusbruk, eller kombinerat inomhus- och utomhusbruk enligt bruksanvisningen. Elrullstolar för utomhusbruk har en svängradie som inte är förenlig med utrymmet i bussen och kan därför inte tas ombord.

I regiontrafiken rekommenderar Länstrafiken resenärer med rullstol att i första hand flytta över till vanligt säte i bussen om det är möjligt. Föraren spänner då fast rullstolen på rullstolsplatsen. De flesta bruksanvisningar för rullstolar rekommenderar att resenär i första hand ska flytta över till ordinarie säte i fordonet under färd.

Resenärer får sitta kvar i rullstol under färd om det enligt bruksanvisningen är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd, samt att resenären följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport. Om det inte är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning och resenären inte kan flytta över till vanligt säte i bussen, så kan resenären inte resa med bussen. Resenären har då inte rätt till en ersättningsresa.

Ge föraren information om din specifika rullstolsmodell

Resenärerna behöver ge föraren information om sin specifika rullstolsmodell. Om resenären har svårigheter att kommunicera med föraren bör resenären ta med en ledsagare.

Det är förarens som gör bedömningen om resan kan genomföras på ett trafiksäkert sätt. Du som resenär kan hjälpa föraren genom att skaffa dig kunskap om just din rullstolsmodell. Om du behöver veta mer om din rullstolsmodell kan du läsa rullstolens bruksanvisning, kontakta rullstolstillverkaren eller din förskrivare för information.

Du som resenärer kan underlätta för föraren och bidra till snabbare fastspänning av rullstolen genom att innan resan tagit reda på vart fästpunkterna finns på din rullstol och om fästpunkterna är gjorda av kolfiber. Om fästpunkterna är gjorda av kolfiber ska rullstolen spännas fast med textilband och inte med krok.

Planera din resan genom att få information om parkeringsmöjligheter, säkerhet, tidtabeller med mera.

Tillgänglighetsgaranti

Tillgänglighetsgaranti betyder att ett trafikföretag garanterar att personer med särskilda behov på grund av funktionsnedsättning inte kan nyttja ordinarie fordon kan genomföra resa med annan transportlösning/annat fordon, men med samma krav på mått som tillgänglighetsanpassad buss.

För att nyttja tillgänglighetsgarantin behöver du boka din resa senast kl.17.00 dagen innan du ska resa. Det gör du genom att ringa vår kundservice på telefon 0771–100 110.

I tidtabellen eller reseplaneraren här på hemsidan kan du se om bussen är tillgänglighetsanpassad eller har tillgänglighetsgaranti.

Ledsagning

På några platser i länet erbjuder vi ledsagning för personer med funktionsnedsättning eller särskilda behov. Ledsagning behöver bokas senast 24 timmar innan din resa.