Innan resan
Allt som du kan få reda på innan resan förbättrar förutsättningarna för din bussresa. Nedan kommer viktig information till dig som reser med hjälpmedel, främst rullstol.
Vi jobbar hela tiden med att skapa nya möjligheter för dig att få tillgång till information innan resan. Tillsammans med kommuner och myndigheter jobbar vi också med att förutsättningarna för att ta sig till och från bussen hela tiden ska bli bättre. I vår reseplanerare kan du se vilka resor som är tillgänglighetsanpassade. De är märkta med en bild av en person som sitter i en rullstol.
Att resa med hjälpmedel eller skicka föreskrivet hjälpmedel med bussen
Du får resa med en normalstor rullstol/elrullstol ombord på bussen utan extra avgift. Se riktlinjerna för det nedan. Om du, trots att du möter de uppsatta måtten för din rullstol/elrullstol, inte kan resa med bussen, följer trafikföretaget en särskild rutin för att ordna din transport.
Föreskrivet hjälpmedel kan även skickas utan avgift med Bussgods Västerbotten. Förskrivna elscootrar innefattas också i detta. För att skicka föreskrivet hjälpmedel med bussgods kräver det att du väljer en tur som har godsutrymme och för att lastning ska vara möjlig måste turen gå från busstation till busstation.
Transporten behöver bokas senast 3 timmar före avresa hos Bussgods Västerbotten tel: 090-706515.
Tryggt och säkert
Vi jobbar regelbundet med trafiksäkerheten och för att alla våra resenärer ska känna sig säkra i vår trafik. Det har resulterat i nya riktlinjerna som börjar gälla från 1 november 2021.
Innan resa behöver resenärer med rullstol känna till och följa det som står i rullstolens bruksanvisning om transport i fordon. Resenären ska innan resa kunna säkerställa att:
- Rullstolens mått är max 1200 mm lång och 700 mm bred.
- Rullstolen plus resenär väger max 300 kg tillsammans.
- Rullstolen är godkänd att använda som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning, samt att du följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport.
- Elrullstolen är avsedd för inomhusbruk, eller kombinerat inomhus- och utomhusbruk enligt bruksanvisningen. Elrullstolar för utomhusbruk har en svängradie som inte är förenlig med utrymmet i bussen och kan därför inte tas ombord.
I regiontrafiken rekommenderar Länstrafiken resenärer med rullstol att i första hand flytta över till vanligt säte i bussen om det är möjligt. Föraren spänner då fast rullstolen på rullstolsplatsen. De flesta bruksanvisningar för rullstolar rekommenderar att resenär i första hand ska flytta över till ordinarie säte i fordonet under färd.
Resenärer får sitta kvar i rullstol under färd om det enligt bruksanvisningen är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd, samt att resenären följer rullstolstillverkarens rekommendationer om hur rullstolen ska vara utrustad under transport. Om det inte är tillåtet att använda rullstolen som säte under färd enligt rullstolens bruksanvisning och resenären inte kan flytta över till vanligt säte i bussen, så kan resenären inte resa med bussen. Resenären har då inte rätt till en ersättningsresa.
Ge föraren information om din specifika rullstolsmodell
Resenärerna behöver ge föraren information om sin specifika rullstolsmodell. Om resenären har svårigheter att kommunicera med föraren bör resenären ta med en ledsagare.
Det är förarens som gör bedömningen om resan kan genomföras på ett trafiksäkert sätt. Du som resenär kan hjälpa föraren genom att skaffa dig kunskap om just din rullstolsmodell. Om du behöver veta mer om din rullstolsmodell kan du läsa rullstolens bruksanvisning, kontakta rullstolstillverkaren eller din förskrivare för information.
Du som resenärer kan underlätta för föraren och bidra till snabbare fastspänning av rullstolen genom att innan resan tagit reda på vart fästpunkterna finns på din rullstol och om fästpunkterna är gjorda av kolfiber. Om fästpunkterna är gjorda av kolfiber ska rullstolen spännas fast med textilband och inte med krok.
Planera din resan genom att få information om parkeringsmöjligheter, säkerhet, tidtabeller med mera.
Tillgänglighetsgaranti
Tillgänglighetsgaranti betyder att ett trafikföretag garanterar att personer med särskilda behov på grund av funktionsnedsättning som inte kan nyttja ordinarie fordon kan genomföra resa med annan transportlösning/annat fordon, men med samma krav på mått som tillgänglighetsanpassad buss.
För att nyttja tillgänglighetsgarantin behöver du boka din resa senast kl.17.00 dagen innan du ska resa. Det gör du genom att ringa vår kundservice på telefon 0771–100 110.
I tidtabellen eller reseplaneraren här på hemsidan kan du se om bussen är tillgänglighetsanpassad eller har tillgänglighetsgaranti.
Ledsagning
På några platser i länet erbjuder vi ledsagning för personer med funktionsnedsättning eller särskilda behov. Ledsagning behöver bokas senast 24 timmar innan din resa.