Störningar (21)


Linje 131 med avgångstid 11:20 från Umeå till Brännland är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 12, 20, 100, 207 har ökad risk för förseningar.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 21 med avgångstid 10:45 och 15:30 från Umeå till Skellefteå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 27 med avgångstid 10:30 från Skellefteå till Malå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar och inställda avgångar kan förekomma på Ultras linje 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 72, 75, 76, 78, 79, 80, 81.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Biljettförsäljning/trafikupplysning i luckan har stängt idag 21/11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 med avgångstid 08:00 från Robertsfors till Sikeå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Alla avgångar på linje 17 är inställda.

Vi uppdaterar så snart linjen kan trafikera igen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Alla avgångar på linje 114, 115 är inställda.

Vi uppdaterar så snart linjerna kan trafikera igen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 21 med avgångstid 05:30 och 06:20 från Skellefteå till Umeå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 med avgångstid 05:25 från Umeå till Haparanda är inställd sträckan Skellefteå till Luleå. Turen avgår från Luleå Busstation enligt tidtabell.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med 11 november kan linje 27 inte trafikera hållplats Campus, Sunnanåskola, Laxgatan, Falkträskvägen, Lejonströmsvägen, Lund Lunden, Bräntvägen. Kvistforsen, Gamla skolan, Byrbäcken, Åbosvidjan, Backmanstorpet, Svidjan, Klutmark Rotegården, Klutmarksgården, Gamla Affären, Nedre S, Lidenvägen, Heden, Stationsvägen, Orrliden 814, Skråmträsk Kvarn, Vsk Skråmträsk, Bjurfors, Bergliden, Andersberg.

Linje kommer omledas via väg 95 till Boliden och via Finnfors

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med 11 november kan linje 22 inte trafikera hållplats Andersberg, Bergsliden, Bjurfors, Falkträskvägen, Kanalgatan, Klutmark Gamla affären, Heden, Klutberget, Klutmarksgården, Lidenvägen, Rotegård, Stationsvägen, Svidjan, Laxgatan, Lejonströmsvägen, Lund Backmanstorpet, Brönetvägen, Dyrbäcken, Gamla Skolan, Kvistforsen, Lunden, Åbosvidjen, Orrliden, Skråmträsk Kvarn, Sunnanåskolan, Söder torget.
Linjen omledas via väg 95 till Boliden och via Finnfors

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med 11 november kan linje 21 inte trafikera hållplats Nygatan, Campus,Sunnanåskola, Falkträsksvägen, Lejonstörmsvägen, Lund Lunden, Brönetvägen, Kvistforsen, Gamla Skolan, Dyrbäcken, Åbosvidjen, Backmanstorpet, Svidjan, Klutmark Rotegård, Klutmarksgården, Gamla affären, Nedre S, Lidenvägen, Heden, Stationsvägen, Orrliden, Skråmträsk kvarn, Vsk Skråmträsk, Skråmträsk, Skråmträsk S, Järvtjärn, N Åbyn, Naturbruksgymnasiet, Burträsk Kammen, Gamlavägen och Vasabrogatan.
Linje kommer omledas via Hjoggböle

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med 11 november kan linje 260 inte trafikera hållplats Nygatan, Campus, Sunnanåskola, Laxgatan Falkträsk, Lejonström, Lunden, Brönetvägen Kvistforsen, Gamla skolan, Dyrbäcken, Åbosvidjen och Backmanstorpet. Trafiken kommer omledas via Klutmarksdammen, Medle och Myckle

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med 11 november kan linje 225 inte trafikera hållplats Nygatan, Campus, Sunnanåskola, Laxgatan Falkträsk, Lejonström, Lunden, Brönetvägen Kvistforsen, Gamla skolan, Dyrbäcken, Åbosvidjen och Backmanstorpet.
Trafiken kommer omledas via Klutmarksdammen, Medle och Myckle

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 21 med avgångstid 17:15 från Umeå till Skellefteå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 21 med avgångstid 13:50 från Skellefteå till Umeå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 132 med avgångstid 13:25 från Långviksvallen till Brännland är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 27 med avgångstid 13:50 från Malå till Skellefteå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (36)


Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 november 2024.
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 november 2024.
• Trafiknytt nummer 67


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 26 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 305 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 121 tillkommer som busslinje från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 september 2024.
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 417 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 245 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 49

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 50

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 48


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 47


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 46


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 45


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 44


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 43


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2024.



Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 811 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 41


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (3)


Linje 9 kan för tillfället inte trafikera hållplats Carlshöjd. Resande hänvisas till hållplats Kvartsvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Förseningar och inställda avgångar kan förekomma på Ultras linje 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 72, 75, 76, 78, 79, 80, 81.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Hållplats Elevstråket upphör från och med 2024-10-08. Detta påverkar linje 9. Resande hänvisas till hållplats Assistentvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Res med Ultras app

Med vår app Ultra, Umeås lokaltrafik blir det ännu enklare att åka buss med Umeås lokaltrafik.

Har du inte redan laddat ner vår app "Ultra - Umeås lokaltrafik" så gör det nu. Här kan du snabbt och enkelt söka resa, hållplatstider, få trafikinformation och köpa alla våra olika biljetter.

Ladda ner nya appen via App Store eller Google Play.

Det här kan du redan nu göra i den nya appen:

Köp biljett

Så här gör du:

  • Gå till ”Köp”.
  • Välj ”Enkel” eller ”Rabatt/Period”.
  • Klicka på ”Ultra – rabatt” om du vill byta till Flex eller periodbiljett i stället och välj rätt biljettyp i listan. Vill du köpa rabattresor kan du välja mellan 6 och 10.
  • Klicka på ”1 vuxen” om du vill byta ålderskategori eller köpa flera enkelbiljetter till samma resa.
  • Ange önskat betalmedel, du kan betala med Swish, betalkort eller Klarna.
  • När du valt den produkt du önskar köpa klickar du på ”Köp”.
  • Välj mellan att aktivera biljetten omgående eller aktivera biljetten manuellt vid ett senare tillfälle. Aktivera din biljett när du ska börja använda den! Annars är den inte giltig. Kom ihåg att dina dagar för periodbiljetten börjar gälla direkt när du aktiverar den. Så vänta med att aktivera den tills just innan du kliver på bussen.
  • För att genomföra köpet drar du slutligen plånboksikonen över texten "Dra för köp".

Söka och köpa resor

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill resa. Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.
  • Välj din resa – biljetten är inte kopplad till en specifik avgång eller sträcka utan gäller i hela Ultra trafiken.
  • Klicka sedan på ”Välj biljettyp och ålder”. Ange korrekt ålderskategori samt antal biljetter.
  • Vill du ha en annan biljett än enkelbiljett? Klicka på enkelbiljett och välj sedan mellan rabatt, period eller hela länet. Vid val av rabattbiljett – välj hur många resor du vill köpa, 6 eller 10.
  • Ange önskat betalmedel, du kan betala med Swish, betalkort eller Klarna.
  • När du valt den produkt du önskar köpa klickar du på ”Köp”.
  • Välj mellan att aktivera biljetten omgående eller aktivera biljetten manuellt vid ett senare tillfälle. Aktivera din biljett när du ska börja använda den!
  • För att genomföra köpet drar du slutligen plånboksikonen över texten "Dra för köp".

Ge bort eller låna ut en biljett till någon annan

Endast biljetter som inte är aktiverade kan ges bort. Om du gett bort biljetten till någon annan har du överlåtit biljetten och kan inte ångra dig. Du får alltså inte tillbaka en biljett som du gett bort. Aktiverade periodbiljetter kan lånas ut och är då utlånad fram till kl. 04:00 efterföljande dag. Biljetten kommer automatiskt tillbaka till biljettägaren kl. 04:00.

Mottagaren av biljetten måste ha appen Ultra - Umeås lokaltrafik installerad i sin telefon och ett konto i appen.

Så här gör du:

  • Välj “Biljetter”.
  • Tryck på ikonen längst upp i högra hörnet.
  • Välj "Ge bort biljett" eller ”Låna ut biljett”.
  • Ange vilken biljett som ska ges bort/lånas ut.
  • Ange mottagarens e-postadress och därefter bekräfta.

Biljetten finns sedan tillgänglig för mottagaren efter 10 minuter.

Skapa ett konto i appen

För att trygga dina biljetter och för att kunna använda alla funktioner. Du kan söka en resa och köpa en biljett utan att ha ett konto.

Skapa ett konto, så här gör du:

  • Gå till ”Mer” och sedan ”Min profil”.
  • Klicka på knappen skapa en profil.
  • Fyll i din epost och klicka på nästa.
  • Du kommer få ett mejl till din epost, öppna eposten, klicka på länken och ange ett lösenord.
  • Gå tillbaka till appen, nu är du inloggad.

Få kvitto för biljetten på mejl

Så här gör du:

  • Klicka på ”Biljetter”.
  • Klicka på knappen höst upp i högra hörnet.
  • Välj ”Skicka kvitto till e-post”.
  • Dra den/de biljetter du önskar skicka kvitto för åt höger på skärmen.
  • Klicka längst ner på ”Skicka X kvitton till min e-post”.
  • Ange din e-post.
  • Klicka på ”Skicka kvitto vid varje köp” om du önskar att det skickas ett kvitto automatiskt vid varje nytt köp.
  • Klicka slutligen på ”Skicka nu”.
    Vänligen kontrollera så kvittot inte hamnat bland skräpposten.

Personliga resvanor är skyddat av sekretess för tredje man. Vi kan därför inte lämna ut uppgifter med detaljer som kan röja någon persons resvanor, resehistorik eller resmönster.
I Ultras app kan du på Mer-fliken hitta olika inställningar för att se kvitton för dina resor. Med hjälp av kvittot kan du ta fram datum och tidpunkt för biljettköpet samt biljettyp.

Realtidsinformation (se bussens beräknade ankomst- och avgångstid)

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill se information om.
    Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position eller flytta markören över kartan till önskad hållplats.
  • Välj resa.
  • Här ser du både tidtabellstid och om bussen skulle vara före eller efter beräknad avgång eller ankomsttid.

Se var bussen befinner sig på kartan

Du kan se specifika bussar på följande sätt:

  • Gå till ”Sök & köp” och ange vilken sträcka du vill se information om.
    Du kan antingen skriva in en hållplats, adress, använda din nuvarande position, välja en hållplats på kartan eller flytta markören över kartan till önskad plats.
  • Välj resa. Observera att detta fungerar bara när turen påbörjats, i realtid.
  • Scrolla ner till kartan.
  • Vill du se kartan i helbild eller se linjens hållplatser, kan du klicka på den aktuella bussen. Då öppnas ett nytt fönster med en karta och en hållplatslista. För att få kartan i helbild, klicka på den lilla pilen i kartans nedre högra hörn.

Du kan se samtliga avgångar i närtid från en specifik hållplats på följande sätt:

  • Gå till "Avgångar" via fliken "Mer" och ange vilken hållplats du vill se information om.
    Du kan antingen skriva in en hållplats, välja en hållplats på kartan eller välja i sökhistoriken eller sparade favoriter.
  • Du kan klicka på en buss på kartan eller på en avgång i listan för att se mer detaljer om den specifika turen.
  • Observera att bussen syns på kartan bara när turen påbörjats.
  • Vill du se kartan i helbild kan du klicka på den lilla pilen i kartans nedre högra hörn.

Välj att få en påminnelse om när din buss avgår

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp” och gör en resesökning mellan vilka hållplatser du vill resa.
  • Välj avgång.
  • Klicka på ”påminnelse”.
  • Bocka i ”påminnelse”.
  • Välj vilken dag du vill ha påminnelsen samt hur långt i förväg du vill ha den.

Hitta den närmaste hållplatsen

Så här gör du:

  • Gå till ”Sök & köp”.
  • När du klickar på ”Jag vill resa från”, välj ”Använd min nuvarande position”.
  • Tillåt att appen får använda platsdata.
  • Sedan listas dina närmaste hållplatser utifrån din nuvarande position.

Det här kommer lite senare

  • Välj att få en notis om när du ska kliva av bussen.
  • Spara din favoritresa och få information om eventuella förändringar.
  • Mörkt och ljust tema.

Den nya utökade biljettsamarbetet

Den nya appen är en del av det nya utökade biljettsamarbetet som vi gör tillsammans med norrlandslänen.

 

 

Frågor och svar om Ultra-appen

Du väljer enkelbiljett för den sträckan ni avser att resa och anger hur många biljetter du vill köpa i respektive ålderskategori. Vid köp av minst två enkelbiljetter, oavsett ålderskategori, får du automatiskt 20% rabatt på ditt köp. Vi kallar det för tillsammansrabatt. Rabatten gäller på resor med regionbuss inom Västerbottens län samt på Ultra och på biljetter som köps i någon av våra appar.

Nej, du kan söka resor och köpa biljetter även utan ett konto. Vi rekommenderar dock att du skapar ett konto för att kunna flytta sina biljetter till en annan mobil om den går sönder samt för att få tillgång till fler funktioner såsom ge bort biljett och låna ut biljett.

Rabattbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och 12 månaders giltighetstid
Periodbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och giltig i de antal dagar du köpt
Flex 10/30 (Ultra): 180 dagars aktiveringstid och 30 dagars giltighetstid
Enkelbiljett regiontrafik: 180 dagars aktiveringstid och en resas giltighet
Enkelbiljett Ultra: 180 dagars aktiveringstid och en timmas giltighet (med möjlighet till byten).

När ytterligare delar av det nya biljettsystemet finns på plats kommer aktiverings- och giltighetstiderna vara som ovan i samtliga försäljningskanaler.

Ja, klicka på den aktuella bussen i kartan. För att få kartan i helbild, klicka på den lilla pilen i kartans nedre högra hörn.

Du kan se Buss på karta från både Sök & köp-vy och vyn Avgångar. Kom ihåg att det sker i realtid vilket innebär att turen måste vara påbörjad för att du ska se bussen på kartan.

Du ångrar ett köp genom att öppna den aktuella biljetten och välja ”Ångra köp” längst uppe. Biljetten återbetalas till samma betalmedel som användes vid köpet.
Aktiverade biljetter kan ej återköpas i appen.

Du får ett kvitto genom att klicka på ”dela”/”ladda upp” ikonen längst uppe till höger i fliken Biljetter. Därefter väljer du vilka biljetter du vill få kvitto för och anger din mejladress. Du kan även välja att få dina kvitton automatiskt på mejl vid varje köp.

Om du ger bort en biljett kan du inte ångra dig. Biljetten har överlåtits till någon annan och den kommer inte tillbaka till dig. Du kan bara ge bort biljetter sominte är aktiverade.

Om du lånar ut en biljett kommer den tillbaka till dig som ägare kl. 04:00 dagen efter. Den person du lånat ut biljetten till är fri att använda din biljett hur mycket hen vill. Under tiden biljetten är utlånad kan biljettägaren inte använda den. Du kan bara låna utaktiverade periodbiljetter(med undantag för besöksbiljett 24h & 72h).

Kom ihåg att du alltid måste kunna visa upp din giltiga biljett under hela resan. Om du lånat ut den är den inte giltig i din app under utlåningstiden.

Nej, biljetten är inte kopplad till en avgång utan kan användas på en valfri avgång på den sträckan du valde inom biljettens aktiverings- och giltighetstid.

Vi kan inte presentera tidtabellerna i tabellformat i appen. Det uppfyller inte tillgänglighetskraven. Om du vill ha en tidtabell i tabellformat så finns dessa att ladda ner på vår hemsida tabussen.nu.

Vi rekommenderar att använda reseplaneraren som din nya tidtabell.Du kan se avgångar från din hållplats i fliken ”Avgångar” eller söka en specifik resa i fliken ”Sök & Köp”. Utöver avgångs- och ankomsttiden kan du även se var bussen befinner sig, prognostid på när den kommer att avgå från din hållplats samt eventuell störningsinformation som är aktuell för just din resa.

 

Ett och samma konto gäller för båda apparna, men - du kan inte vara inloggad på samma konto i flera appar samtidigt. Välj den app som passar dig bäst utifrån dina resmönster:

  • Reser du uteslutande med regiontrafiken? - Använd appen tabussen.nu
  • Reser du uteslutande med stadstrafiken i Umeå? Använd appen Ultra - Umeås lokaltrafik
  • Reser du med en blandning av region- och stadstrafik? Använd appen tabussen.nu

Det handlar om att du väljer vilken app som ska vara bärare av dina biljetter och i vilken app du vill kunna använda de mer avancerande funktionerna. Valet är inte definitivt utan kan ändras genom att logga in i den andra appen - du blir då utloggad i den appen du använde tidigare. Om du ändå vill använda båda apparna så kan du:

  • Skapa två olika konton för varje app separat (olika mejladresser behövs) eller
  • Använda en av apparna utan ett konto där du ändå har tillgång till de flesta funktionerna

Det här hör ihop med det stora biljettsamarbetet där vi senare kommer att kunna använda funktioner i "Mina sidor" för att bland annat ändra biljettbärare.