Störningar (2)


Linje 31 kan för tillfället inte trafikera Gate 4. Resande hänvisas till Gate 8.

Detta gäller från och med den 21 oktober 2024.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (34)


Linje 26 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 305 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 121 tillkommer som busslinje från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 september 2024.
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 417 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 245 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 49

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 50

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 48


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 47


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 46


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 45


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 44


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 43


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2024.



Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 811 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 41


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Hållplats Elevstråket upphör från och med 2024-10-08. Detta påverkar linje 9. Resande hänvisas till hållplats Assistentvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Skolresor och Skolskjuts

Information om skolresor till och från skolan för elever i grundskola och gymnasiet. Din kommun ansvarar för skolskjuts och du behöver ansöka om det hos din kommun.

När du går i grundskolan eller på gymnasiet kan din kommun, vid en ansökan besluta att du har rätt till att åka till och från skolan med den allmänna kollektivtrafiken. Det kallas ofta för skolskjuts.

Skolskjuts för grundskoleelever

Med en skolbiljett kan du åka två enkelresor per dag med linjetrafiken. Biljetten är giltig alla skoldagar samt enstaka lovdagar under läsåret inom din hemkommun. På jul-, sport-, påsk- och höstlov kan du inte åka på skolbiljetten. Bussbyte, till annan linje måste ske inom två timmar från resans början.

Skolbiljetten skall användas så länge du går på skolan. Första månaden på höstterminen måste en resa göras, då laddas biljetten med nytt läsår.

Skolbiljetten är personlig och du måste vara beredd att kunna legitimera dig. För elever i grundskolan görs i övrigt inga biljettkontroller. När man reser mer skolkort har eleven inte rätt att ta med sig en medresenär. 

Skolskjuts för gymnasieelever

Bussbiljetten med skolskjuts som fås av din kommun/skola gäller för resor till och från skolan för gymnasieelever. Biljetten gäller för två enkelresor per skoldag inom länet och innefattar även resor med Norrtåg och i vissa fall övergång till tätortstrafik. Byte till annan linje måste ske inom två timmar från resans början.

Kortet är personligt och elever som reser på skolkort måste kunna uppvisa fotolegitimation. Gymnasiekortet gäller ej röda dagar eller under sommar-, jul-, sport-, höst- och påsklov. Kortet skall visas för biljettmaskinen vid varje resa. När man reser mer skolkort har eleven inte rätt att ta med sig en medresenär. 

För gymnasieelever görs biljettkontroller. 

Allmänna frågor och svar om skolskjuts

Kortet är av plast. Det tål inte att böjas. Du får inte göra hål i kortet. Runt inuti hela kortet sitter en trådslinga. Om kortet går av eller får en spricka blir kortet oanvändbart.

Om kortet är trasigt eller om du försöker resa fler resor än tillåtna så "piper" biljettmaskinen. Trasiga kort byts ut på skolans expedition. 

Det är din kommun som handlägger och beslutar om det. 

För dig i grundskolan - frågor och svar

Anmäl direkt till skolan då du blivit av med ditt skolkort. I grundskolan löser du ut ett nytt skolkort på skolans expedition. Vid anmälan om förlorat skolkort rapporteras numret på det förlorade kortet till Länstrafiken, varefter det spärras i biljettmaskinsystemet.

 

Om du slutar skolan måste du lämna in ditt skolkort eller skolbiljett till skolan.

För dig i gymnasiet - frågor och svar

Skolbiljetten är personlig och endast giltigt tillsammans med fotolegitimation. Om du inte kan uppvisa legitimation skriver kontrollanten upp ditt namn, personnummer och skolkortsnummer. Andra gången detta händer kommer du att få ett brev från Länstrafiken där du uppmanas att lämna en förklaring till varför du inte hade någon legitimation. Om du även en tredje gång inte kan legitimera dig kommer Länstrafiken att spärra din skolbiljett och du får lösa ut en ny skolbiljett på din skola. Din skola kan ta ut en avgift för det. 

Kontrollanten beslagtar skolbiljetten och den som lånat biljetten måste betala en kontrollavgift på för närvarande 1500 kronor samt bussbiljett för den aktuella bussresan. Du måste sedan kontakta din skola för en ny skolbiljett. Din skolan kan ta ut en avgift för att skapa en ny skolbiljett. 

Anmäl direkt till skolan då du blivit av med ditt skolkort. Nytt skolkort köps på skolans expedition. Vid anmälan om förlorat skolkort rapporteras numret på det förlorade koret till Länstrafiken, varefter det spärras i biljettmaskinsystemet. Till dess att du erhåller nytt kort måste du betala dina resor själv.

Om du slutar skolan, flyttar eller får inackorderingstillägg måste du lämna in ditt skolkort till skolan. För sent återlämnade skolkort kan resultera i avdrag på ditt inackorderingstillägg. Skolan har rätt att kräva dig på ersättning för de resor du gjort.