Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Hej där, Sofia!

Sofia Boström pendlade dagligen mellan Robertsfors och skolan i Umeå i tre år. Med andra ord en erfaren resenär som upplevde en viktig skillnad före och efter pandemin.

Berätta lite om dig själv
Jag är 18 år och bor i Robertsfors. Jag gick i gymnasiet i Umeå, naturbruksprogrammet på Forslunda. Tog examen 2021 och nu är jag arbetssökande. Jag har en synnedsättning som gör att jag använder vit käpp när jag är ute.

 Vad vill du jobba med?
Jag är inte jättekräsen. Men det gör förstås inget om det är inom det jag utbildat mig för - att jobba på kennel, i djuraffär eller som administratör i en verksamhet med djur. Det vore kul.

Hur funkade det att pendla med buss?
Från början var det lite knepigt. Framför allt att veta vilken buss som kom. Och veta när jag skulle kliva av. Men nu efter pandemin upplever jag att hållplatsutropen på bussarna blivit bättre. Fast de kan bli ÄNNU bättre!

Vad gjorde du på bussen?
Resan tog drygt en timme, så jag brukade antingen vila mig eller plugga när det behövdes. Det var skönt att ha läxor och plugg gjorda på vägen hem, för då blev kvällarna lite friare. Jag åkte hemifrån vid halv sju på morgonen och kom oftast hem mellan halv fem och halv sex på kvällen, så det var långa dagar.

Kände du dig trygg?
Ja, oftast. Allra bäst när jag fick en plats bakom föraren eftersom jag har lite svårt att veta vilka som är runt omkring mig. Kunde jag sitta där kändes det tryggast.

Hur ser dina bussvanor ut idag?
Jag tar fortfarande ofta bussen in till Umeå. Dels för att träffa vänner, dels för att träna.
Jag håller på med goalball, som är en lagsport för människor med nedsatt eller ingen syn. Sedan kör jag en del styrketräning också. Och på vintern åker jag skidor.

Använder du Länstrafikens app?
Ja, jag använder den. För att köpa biljett när jag inte haft busskort. Och för att kolla statusen för bussen. Jag går in på den busstid jag ska åka och där står det till exempel ”i tid” eller ”beräknad ny ankomsttid”. Jättebra!

Vi tackar Sofia för intervjun och önskar lycka till med jobbsökeriet. Det kommer att gå toppen!