Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Hej där, Peter!

Peter Hjelm jobbar som strateg på Näringsliv och samhällsbyggnad, Region Västerbotten. Privat bytte han strategi för några år sedan – och gick från bil till buss. Här berättar Peter hur det var.

Hur kommer det sig att du busspendlar?
– Det började för några år sedan. Då hade familjen två bilar och en av dem behövde repareras. Var det värt det? Eller skulle vi köpa en ny bil? Det slutade med att jag började ta bussen till och från jobbet istället.

Ett bra val – hur gick det i början?
– Det tog nog en månad eller så innan jag kom in i det. Det är väl alltid svårt att skapa nya vanor oavsett vad det handlar om.

– Jag tyckte att det var krångligt i början, men det berodde nog mycket på att jag var van vid att göra en massa småärenden på väg hem. Nu samlar jag dem och utför dem alla på samma gång med bilen. Jag har blivit mer strukturerad.

Vilket råd vill du ge till den som funderar på att parkera bilen och välja bussen istället?
– Ja, vi lever ju i ett samhälle där tiden ofta är knapp. Så kolla gärna hur lång tid det tar att åka och jämför med bilresan – och gör det gärna när det är besvärligt väder.
– Sedan vill jag såklart lyfta fram hur bra det är med buss. Att du frigör tid under transporten där du kan jobba eller bara varva ner. Resan på vägen hem är avkoppling för mig, då kan jag mentalt slappna av. Det är svårare om man ska köra och vara aktiv i en bil.

Hur ser ditt pendlande ut?
– Jag bor i Holmsund och jobbar i Umeå, så det blir lite drygt två mil enkel väg. Ibland kan jag jobba hemifrån men i genomsnitt blir det pendling de flesta av veckans dagar.

Vad gör du helst på fritiden?
– Gillar att träna och röra på mig. På somrarna cyklar jag, springer och paddlar havskajak. Vintertid är det längdskidor och långfärdsskridskor. Ja, och så umgås jag med min familj. Vi bor i hus och där är det alltid mycket att göra.

Vi tackar Peter för intervjun och hoppas att pendlandet med Länstrafiken fortsätter att vara avslappnande och till belåtenhet.