Hej Heidi!
Efter ett yrkesliv i busstrafikens tjänst är Heidi Törnberg numera pensionär. Men fortfarande lockar resan mellan Umeå och Bielite där fritidshuset finns. Då hinner hon dessutom ta en fika i Dorotea.
Vem är du?
En 67-åring från Vilhelmina som numera bor i Umeå. Jag är pensionär och jobbade tidigare med kollektivtrafikfrågor och trafikplanering. Mot slutet av arbetslivet var jag chef på Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten.
Aha, då är du väl insatt i busslivet?
Ja, det kan man väl säga. Jag veckopendlade dessutom från Vilhelmina till Umeå i tio års tid. Och jag har alltid åkt buss till och från möten när det har varit möjligt.
Hur har utvecklingen av busstrafiken varit?
Det som främst har skett är dels att själva fordonsparken har blivit bättre och fräschare. Sedan har man ju över tid stramat upp trafiken, men inte så att det blivit mindre trafik utan snarare mer rationell och bättre. Det är fler anslutningar och mer välplanerat upplever jag det.
Hur tycker du att det ska utvecklas?
Jag är ju vän av att gasa hellre än att bromsa, det vore faktiskt fördelaktigt med ännu mer trafik på vissa håll. Jag förstår tanken att kombinera utbud och ekonomi, men jag önskar att man kunde satsa mer på en än fler turer, främst ute i regionen.
Hur ska man locka människor att åka buss?
Svår fråga. Men jag kan tycka att den ordinarie kollektivtrafiken borde utvecklas mer för personer som har behov av färdtjänst. Kanske genom ett turutbud för de som inte har fullt så bråttom i kombination med linjer anpassade till ett högre tempo.
Den yngre målgruppen då …?
Tekniken med appar och liknande är bra, överlag att göra det enklare överlag att läsa och förstå tidtabellen. Kanske skulle det också kunna vara lite billigare för typ högstadiet och gymnasiet även på fritiden.
Hur använder du bussen idag?
Jag åker ofta till vårt fritidshus i Bielite, strax nedanför Trappstegsforsen. Det är en resa som tar sin lilla tid men det är å andra sidan inte särskilt dyrt. Och så hinner jag ta mig en fika i Dorotea på vägen.
Vi tackar Heidi för intervjun och tar till oss hennes reflektioner kring hur busstrafiken kan utvecklas.