Störningar (4)


Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122 och 124 kan för tillfället inte trafikera hållplats Klaravägen & Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Eriksdal och Centralgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 123 kan för tillfället inte trafikera hållplats Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Klaravägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (31)


Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 30


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 28

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 29

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 24

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 25

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 26

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 27

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Pga ett vägarbete så har hållplats Marieberg i riktning mot Mariehems Centrum flyttats ca 75 meter närmare Mariehemsvägen.

Arbetet kommer att pågå from måndag den 24/2-2025.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Hej där, Eva!

Eva Lindau är helsingborgaren som blev västerbottning. Ett yrkesliv i kulturens tecken betyder ibland sena kvällar. Då är bussen det bästa transportmedlet för Eva.

Vem är du?
Jag flyttade från Helsingborg till Umeå för att plugga på kulturarbetarlinjen i början av 80-talet. Trivdes väldigt bra i Umeå – och hela Västerbotten – så jag blev kvar. Jag började arbeta i Umeå Teaterförening 1989, där jag idag har titeln producent. 

Vad är skillnaden mellan en teaterförening och en ”vanlig” teater?
Som förening köper vi in olika föreställningar och lägger dem på de scener som passar bäst. Vi har alltså inga egna skådespelare. Umeå Teaterförening är Sveriges största med flest medlemmar och flest antal föreställningar. Vi är en del av Riksteatern och det vi arrangerar är olika former av scenkonst: teater, dans och musik. 

Hur ser ditt bussliv ut?
Jag flyttade till Nordmaling 1990 och därifrån pendlar jag in till Umeå. Ibland med tåg, ibland med buss. Bussen använder jag oftast när det är sena jobbkvällar. Det går en buss klockan 21.45 och utan den skulle jag inte kunna ta mig hem. Så det bästa med bussen är nog faktiskt att tiderna passar just mig så bra. Jag brukar också pendla på morgnarna ibland. Det är skönt att få lite reflektionstid som bussåkandet ger. 

Känner du dig trygg med bussen?
Absolut, jag har aldrig känt mig otrygg. Dessutom känns det som att bussen är lite ”säkrare” vad gäller att komma i tid, jag kan inte minnas att den buss jag åker med inte har hållit tidtabellen. 

Fritidsintressen?
Haha, det är teater då också. Jag är aktiv ideellt i en teater- och musikföreningen i Nordmaling. Jag tycker om kultur i alla dess former, helt enkelt.  

Sista frågan: Vilken är din största upplevelse med Umeå Teaterförening?
Det var när vi arrangerade Lars Noréns ”Personkrets 3:1”. Den hade premiär på Exercishuset på I20 med flera fantastiska skådespelare som var på väg uppåt då: Mikael Nyqvist, Thomas HanzonMelinda Kinnaman och Shanti Roney bland andra. Jag får nästan gåshud än idag när jag tänker på föreställningen – som var sex och en halv timme lång.

Vi tackar Eva för intervjun och ser fram emot nya, spännande föreställningar av Umeå Teaterförening.