Störningar (4)


Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122 och 124 kan för tillfället inte trafikera hållplats Klaravägen & Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Eriksdal och Centralgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 123 kan för tillfället inte trafikera hållplats Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Klaravägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (24)


Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Linje 2 kan för tillfället inte trafikera hållplatser V. Ersboda Centrum och Snipgränd. Resande hänvisas till hållplats Kylgränd.
Linje 5 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Måttgränd, Snipgränd och V. Ersboda Centrum. Resande hänvisas till hållplats Ystarvägen.
Linje 8 kan för tillfället inte trafikera hållplatser V. Ersboda Centrum och Snipgränd. Resande hänvisas till hållplats Ostkroken och Kylgränd.
Linje 79 kan för tillfället inte trafikera hållplatser V. Ersboda Centrum och Snipgränd. Resande hänvisas till hållplats Cementvägen och Ystarvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Möt vår framgångsrika förare Kerstin!

I höstas deltog hon med stor framgång i Bussförar-SM och fick därmed utdelning på sin strävan att alltid vara bäst. Möt vår rutinerade förare Kerstin Lindqvist, en verklig banbrytare med fordon i blodet.

Kerstin Lindqvist – vem är det?
– Jag är en lite märklig 56-åring som alltid hållit på med fordon. Född i Norrbotten året det var minus 55 grader i mars. Sedan flyttade min familj till Boliden och där vi bodde tills jag som 14-åring skaffade egen lya inne i Skellefteå. 

Hur kom det sig att du fick ett fordonsintresse?  
– Svårt att säga. Det var i alla fall inte hemifrån vilket kanske är vanligast – pappa körde inte lastbil och höll inte på att meka med bilar. Men när min lillasyster skulle döpas i kyrkan och prästen var mitt inne i utläggningen om ” … i faderns, sonens och den heliga andes namn … ” så skrek jag tydligen ”ÅKA BIL!”. Prästen replikerade snabbt med ett ”Amen”. Då var jag två år och kanske kom det från en högre makt. 
– Innan jag började med tunga fordon, så höll jag mycket på med rally och folkrace. 

När började du jobba som bussförare?
– Från allra första början körde jag taxi. En åkare som också hade dumprar och lastbilar fick mig att vilja prova dessa tyngre fordon. Men det var slitigt, man fick aldrig några fasta tjänster. 
– Så efter några år gick jag in på Skellefteåbuss och frågade om det fanns jobb som bussförare. Det var år 2000.

 

 

Stack det ut att du var kvinna i en mansdominerad bransch? 
– Verkligen! Taxi var ingen fara men då jag körde dumper och lastbil … oj oj. För att bli accepterad var jag ju tvungen att vara så mycket bättre än de andra. Det dög inte att jag gjorde något fel. Men jag är tacksam för det idag, det har utvecklat mig. 
– Och det ska sägas att många inte alls brydde sig om att jag var kvinna.

Vad är det bästa med att vara bussförare?
– Det låter väl som en klyscha men att få träffa människor; vara lite psykolog och medmänniska. Både bestämd och följsam.
– Sedan är det ju inte fel att få uppleva naturen på första parkett. Norrskenet, till exempel … 

Berätta om bussförar-SM
– Där kom nog min envishet fram, det här med att försöka vara bäst. Det började med två olika teoriprov och till slut blev vi 20 kvar (av 550 tävlande från början) som fick komma till Stockholm och tävla praktiskt. Det var en massa olika körprov på tid – serpentinövningar och backkörning till exempel – och prov i ekonomisk körning. Sedan ingick också livräddning och service, det var moment som överraskade mig lite. 
– Jag kom på elfte plats och det är jag nöjd med. I efterhand vet jag ju vilka misstag jag gjorde, men det är bra som erfarenhet om det blir något mer SM.

Och … ja, blir det ännu ett Bussförar-SM för dig? 
– Ja, jag tror att jag kommer att anmäla mig igen.

Till sist: har du någon hälsning till resenärerna?
– Jag skulle vilja hälsa till alla att använda reflexer. Helst massor.  Och kliv gärna fram och visa dig om du står på en hållplats och vill åka med. Då gör du garanterat din bussförare glad.