Störningar (7)


Linje 210 med avgångstid 08:55 från Byske till Skellefteå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 210 med avgångstid 08.15 från Skellefteå till Byske är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 205 med avgångstid 06:25 från Jörn till Skellefteå är inställd.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122 och 124 kan för tillfället inte trafikera hållplats Klaravägen & Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Eriksdal och Centralgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 123 kan för tillfället inte trafikera hållplats Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Klaravägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (24)


Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tillgänglighet

Tillgänglighet handlar om hela resan.

Alla bussar har automatiska hållplatsutrop i bussen. I bussen finns också skyltar som visar namnet på nästa hållplats och destination.

Utvändigt finns högtalare som talar om bussens linjenummer och vilken destination bussen har.

Alla bussar är utrustade med ramper som underlättar av- och påstigning för resenärer med barnvagnar och för resenärer med hjälpmedel.

Bussterminalerna Umeå Universitetssjukhus och Vasaplan - Umeå centrum

Hållplats Umeå Universitetssjukhus och Vasaplan är det två hållplatserna i Umeå med flest av- och påstigande. NUS-terminalen byggdes om 2012 och Vasaplan byggdes om 2017/2018.

Båda dessa terminaler är utrustade med:

  • kantstenshöjd 17 cm vilket underlättar på- och avstigning.
  • ledstråk,
  • väderskydd,
  • bänkar,
  • taktila informationstavlor,
  • informationstavlor med uppläsningsfunktion,
  • lutningar som inte över stiger 2% i sidled och 5% i längsled,
  • belysning för ökad trygghet och trafiksäkerhet

Båda terminalerna har markvärme vilket gör att ytorna är fria från snö och is vintertid.

Ultras hållplatser

Umeå kommun har sedan början av 2000-talet jobbat med att göra busshållplatserna utmed det kommunala vägnätet tillgängliga för alla, och därmed även för personer med en funktionsnedsättning.

Årligen har hållplatser åtgärdats för att klara de krav som ställs för att personer med en funktionsnedsättning ska kunna åka med kollektivtrafiken.

Kantsten har vid hållplatsen en höjd på 17 cm för att underlätta av- och påstigning för alla men främst för de som har någon typ av rörelsehinder.

Hållplatserna är utrustade med ledstråk till entrédörren på bussen. Hållplatser med många påstigande har väderskydd med bänk. Även gångvägen till och från hållplatsen har sett över för att man ska kunna ta sig till och från bussen på ett bra sätt.

I stadstrafiken är linje 1 och 8 till fullo tillgänglighetsanpassade i och med att Vasaplan står färdig. På det övriga linjerna är 90-95% anpassade för personer för funktionsnedsättning.