Webbshop - Frågor och svar
Varför kan jag inte ladda min reskassa?
Från måndag 1 juli 2024 är det inte längre möjligt att ladda reskassa ombord på bussen eller i webbshoppen. Du kan fortfarande köpa biljetter för kvarvarande reskassa fram till i höst/vinter sedan kommer reskassan att tas bort.
Varför kan jag inte ladda mitt kort?
Det vanligaste felet är man försöker ladda ett busskort av äldre typ (före 2015). Från och med 13/6 2016 kan du bara ladda nya produkter på nyare kort.
Det kan också bero på att du försöker ladda en produkt som inte finns - exempelvis studentrabatt för resa utanför Umeå tätort.
Fungerar min gamla användare på Mitt busskort?
Ja din gamla användare i Mitt busskort fungerar - men däremot inte i Webbshoppen, där måste du göra ytterligare en användare. Om du vill kan du använda samma användarnamn och lösenord.
Fungerar min gamla användare i den nya Webbshoppen?
Ja, din användare för den gamla Webbshoppen fungerar i den nya och de kort du har registrerat i Webbshoppen finns kvar.
Vad kan jag köpa i Webbshoppen?
Du kan köpa alla biljetter i shoppen, förutom besökskorten för Umeå lokaltrafik.
Jag ska köpa resor till en ort som det verkar finnas flera av, hur vet jag vilken som är rätt?
Eftersom det går att köpa resor över länsgräns i Västerbotten, Norrbotten, Västernorrland och Jämtland kan det förekomma orter som har samma namn. Även inom länet finns orter med samma namn.
Ett exempel inom länet är Strand, som både finns i Åsele kommun och i Vännäs kommun. För att skilja orterna åt finns därför en kommunbeteckning efter ortnamnet. Strand (åle) och Strand (vns). Åle står för Åsele kommun och Vns står för Vännäs kommun.
Om du vill köpa resor till en ort som är unik för länet finns ingen kommunbeteckning, exempelvis Järnäsklubb (en ort i Nordmalings kommun).
Om du, i de fall det finns flera orter med samma namn, är osäker på vilken av orterna du ska välja kan du också kontakta Kundservice på 0771-100 110.
Varför tar det en tid innan resorna finns på mitt kort?
Gör ditt köp minst 24 timmar innan användning för att vara säker. De allra flesta köp finns på ditt kort inom 3 timmar, men om du befinner dig på en plats med dålig mobiltäckning kan det ta ytterligare en tid innan du kan genomföra resan. Alla köp finns på kortet inom 24 timmar.
Kan jag se om resorna kommit in på mitt kort?
Ja, i Webbshoppen kan du följa ditt köp under rubriken "Mina kort". När det står "Sänder till reskortet" har köpet gått igenom och resorna kommer att finnas tillgängliga för överföring till kortet inom 24 timmar.
När du använder busskortet förs ditt köp automatiskt över till kortet och beskedet i Webbshopen ändras då till "Aktiv".