Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Bonjour, Rickard!

Bussen från Röbäck till Vasaplan tar drygt 20 minuter. Den tiden använder Rickard Nordlund bland annat till att plugga franska.

Vilken linje åker du?
Nian från Röbäck där jag bor, till Vasaplan där jag jobbar. Jag har sådan tur att det finns en hållplats bara ett par minuters promenad hemifrån.

Fördelar med att åka buss?
Många, tycker jag. Jag är verkligen imponerad av turtätheten hos Ultra. Det är otroligt tätt mellan bussarna, framför allt på morgnarna, så det är bara att gå ut och ställa sig vid hållplatsen.
Sedan är det billigare jämfört med att åka bil.

Tidsmässigt går det på ett ut, men jag slipper ju betala för parkering – och att leta parkeringsplats! Lägg till själva bilkostnaden på det så blir det en bättre totalupplevelse med buss.

Vad gör du ombord?
I det här med totalupplevelse ingår den egentid jag kan få i bussen. Tjugo minuter att läsa morgontidningen på till exempel. Annars har jag den senaste tiden använt bussresorna till att plugga franska med Duolingo eftersom vi har vårt huvudkontor i Paris.

Franska är rätt svårt, men jag börjar i alla fall få en viss hörförståelse. Uttalet och ordförrådet kan dock bli betydligt bättre.

Vad jobbar du med?
Jag är engineering manager på MFEX. Det är ett företag som tillhandahåller en plattform för fondhandel. Utvecklingskontoret ligger i Umeå där det jobbar 24 personer.

Och vad händer när du kommer hem?
Snickrar på huset kanske. Vi har bott där i 16 år men det finns alltid mer att göra. Annars har jag barn och deras fritidsintressen som tar tid – fast det är ju kul förstås. Jag gillar också friluftsliv, att träna och att åka sidor.

Vi tackar Rickard för intervjun – merci! – och hoppas att ditt fortsatta resande med Ultra ger dig mer egentid för både nytta och nöje.