Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Hej där, Peter!

Peter Arkhult är ett välkänt ansikte i Umeå. En 42-årig entreprenör som bland annat bossar över Brännbollsyran. Dessutom älskar han att åka buss.

Hur går det med förberedelserna för 2022 års Brännbollsyra?
Bra. Vi flyttar musikfestivalen till Hedlunda och siktar på 16 000 besökare där. Sedan körs brännbollsturneringen traditionsenligt på Mariehemsängarna. Vi har haft två års uppehåll så det blir fantastiskt att arrangera Norrlands största evenemang igen.

 Brukar Ultra och yran samarbeta?
Ja, bland annat genom att Ultra sätter in extrabussar till och från festivalområdet. Vi har också använt vår app för att pusha ut tillfälliga busshållplatser.

 Vad är ditt eget förhållande till Ultra?
Jag älskar Ultra! 

Hur reser du?
Till och från jobbet ibland, men framför allt ner till centrum under helgerna. Jag åker nog buss varje vecka. Bor på Tomtebo där åttan går förbi, vilket är smidigt.

 Vad tycker du är bra?
Jag skulle säga allt. Kan faktiskt inte komma på något som är dåligt. Bussarna är punktliga och tack vare appen är det superenkelt att köpa biljett och se när bussarna går. Jag hoppas verkligen att fler upptäcker bussåkandet för det funkar klockrent.

Vad skulle kunna bli bättre? Hur skulle en entreprenör som du göra om fick fria händer?
Hm, då måste jag tänka. De där digitala skyltarna som finns centralt, på dem skulle man kunna utveckla användandet och visa avgångar. 
Designen på appen kunde hottas upp men funktionerna är bra – just enkelheten, att du bara behöva klicka in var du är och vart du vill åka, och få all nödvändig information direkt.

Känner du dig trygg med Ultra?
Absolut. Som jag sa, man kan vara säker på att bussarna följer tidtabellen. Och jag har personligen aldrig upplevt något stök eller liknande ombord – och då åker jag ju ofta.

 Vad gör du på fritiden?
Åker buss, haha. Nej, men jag gillar att ta del av Umeås restaurangutbud och då åker jag buss ner på stan och hem. Köksbaren är en favorit, men det finns så stort utbud i Umeå numera och det är kul att upptäcka nytt. Annars ... ja, jag gillar att resa lite längre också, även om det inte gått på ett tag.

Vi tackar Peter för intervjun och ser fram emot yran.