Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Hej där, Linus!

Han är helsingborgaren som flyttade nästan 120 mil norrut, till Umeå. Där tar Linus Johansson bussen i stort sett varje dag – när han inte vandrar eller åker skidor på fjället.

Vem är du?
Jag är 20 år och studerar till journalist på Umeå Universitet. Bor på Mariehem. Kommer från Skåne, närmare bestämt Helsingborg.

Hur var det att flytta så långt hemifrån?
Ett stort steg med tanke på avståndet, men det har varit väldigt utvecklande. Självstärkande; ja, lite som att börja ett nytt liv. Men Umeå var inte helt okänt för mig. Min bror pluggade på universitetet förut och jag hade också en del vänner här sedan tidigare.

Du har en synnedsättning – hur påverkar den ditt liv?
Jag har bara tre procents syn på ett öga. På längre håll ser jag i stort sett bara färger och strukturer, men på närmare håll kan jag se kontraster och detaljer. Jag kan inte läsa på ett vanligt papper eller en tidning, utan fotar av med mobilen och förstorar. Jag har vit käpp för att orientera mig. Så kollektivtrafiken blir ett viktigt medel när jag tar mig fram.

Hur utnyttjar du Ultra?
Jag åker buss nästan varje dag till och från universitetet. Och när jag ska in till stan eller träna blir det också buss, så jag använder Ultra i stort sett varje dag kan man säga.

 Hur funkar det?
Så länge det är hållplatsutrop i bussen, går det bra. Då vet jag när jag ska gå av. Om utropen inte funkar är det lite svårare, framför allt om jag är på en linje jag inte åker så ofta.

Hur gör du då?
Antingen frågar jag föraren eller så använder jag en app som heter Soundscape, en slags GPS-app där en röst berättar i realtid var man är.

Har du provat Ultras egen app?
Ja, den använder jag. Främst för att köpa biljett och för att kolla när bussen går. Buss på karta är en annan funktion jag brukar använda, till exempel när jag väntar på bussen för att se hur långt ifrån hållplatsen den är. Det är bra!

Vad gör du när du inte pluggar?
Jag gillar att träna – jag spelar goalball och håller på med styrketräning. Annars umgås jag gärna med vänner. Och jag älskar att vara ute i naturen, skidor på vintern och vandring på sommaren.

Vi tackar Linus för intervjun och önskar lycka till med studerandet. 2023 är han klar – då får vi se om Umeå fortsätter att vara hemma eller om Linus slår ner sina bopålar någon annanstans. Ultra hoppas på Umeå.