Störningar (7)


Linje 251 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Malånäs, Stensund, vsk Avaås, Tjärnbergsbränna, Kedjeheden, vsk Adakliden. Linjen trafikerar annan väg mellan Malå och Adak pga avstängd väg. Detta beräknas pågå till och med den 5/7 (observera att sluttiden är preliminär). Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med torsdag 2024-06-27 kan linje 105 inte trafikera hållplatser Bjännsjö S, Bjännsjö, Bjännsjö N, Degersjön S, Degersjön, Mellansvartbäck, Innersjö, Innersjö Södra, Yttersjö N, Yttersjö Göstas Loge, Yttersjö, vsk G:a Yttersjövägen. Resande hänvisas till hållplats vsk Yttersjö och vsk Bjännsjö. Detta beräknas pågå till och med fredag 2024-07-05. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 28, 36, 249, 252 kan för tillfället inte trafikera hållplats Fårträsk, Kåtaträsk & Släppträsk. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Det kan förekomma förseningar på linje 123, 124 & 125. Detta på grund av vägarbeten. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Från och med måndag den 27/5 kan förseningar kan förekomma på linje 34. Detta på grund av vägarbeten mellan Tuvträsk och Västermyrriset. Arbetet beräknas vara färdigt hösten 2024. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan från kl. 16 den 2024-07-07 inte trafikera hållplatser Pontusbadet, Malmuddsviadukten, Stadshuset och Norrhamn i Luleå. Resande hänvisas till hållplats Luleå Busstation. Detta gäller till kl. 6 den 2024-07-15. Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (8)


Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Hej Elvira!

Elvira är en riktig buss-veteran. Ända sedan lågstadiet har hon pendlat. Bussåkandet har gett henne en stund för att umgås eller koppla av i vardagen.

Berätta lite om dig själv?
– Jag heter Elvira Boldén, är 24 år gammal och bor på Teg med min sambo. Just nu så jobbar jag på Netonnet som kundserviceansvarig. Men jag ska faktiskt byta jobb och börja på Volvo nästa vecka.

Vad gör du helst på fritiden?
– Jag gillar att umgås med kompisar och min sambo. Vårt största gemensamma intresse är att spela dataspel. Sen har jag även ett stort intresse för musik. Själv är jag ingen stjärna på att spela musik men jag tycker mycket om att lyssna. Min sambo är duktig på olika instrument så han försöker lära mig spela gitarr just nu.

Hur länge har du åkt buss?
– Oj, jag har egentligen åkt buss hela mitt liv skulle jag säga. Jag är uppvuxen i en by som heter Hössjö som ligger ungefär två eller tre mil utanför Umeå. Under hela min skolgång ända sedan lågstadiet har jag pendlat med buss. Först till grannbyn och sedan in till Umeå via länstrafiken och Ultra. Så jag har åkt otroligt mycket buss. Det var det smidigaste sättet att ta sig runt själv.

Sen så var det också väldigt roligt som barn. Speciellt när man gick ner till busskuren innan skolan och träffade klasskompisarna som också var från byn. Vi väntade på bussen, pratade och umgicks tillsammans på vägen till skolan.

Vad brukar du göra på bussen?
– Här får jag tid för en av mina hobbys, musiken. Jag tycker att det är en härlig känsla att sätta på sig hörlurarna och se vardagen utanför rutorna. Den stunden får man inte när man kör bil eftersom man är så fokuserad på körandet. Det är lite mysigt att sitta och titta på andra som är på väg till jobbet eller se vad som händer på vägen utanför.

Använder du appen?
– Det har blivit jättesmidigt! Inte för att det var osmidigt när jag var yngre heller men tekniken har kommit väldigt långt. Jag går alltid in i appen och kollar tider för avgångar. Då kommer det bland annat upp om bussen är försenad så att man kan anpassa vilken tid man ska gå. Man kan även spåra var bussen är på kartan.

Det är ganska nyligen som jag flyttade hit till Teg. När jag skulle ta bussen härifrån för första gången kunde jag skriva in vart jag skulle någonstans och då räknade den ut vilken tid jag behövde gå till bussen och hur länge hela resan skulle ta till mitt jobb. Det tar inte emot att ta bussen när man vet att det går smidigt till!

Du har en lång historia med bussåkande, hur tror du att det kommer se ut framöver?
– Nu när jag börjar på Volvo så kommer det vara smidigare för mig att ta bussen eller gå. Det är nästan för nära för att ta bilen. Just för att busshållplatsen är så nära lägenheten och då kan jag bara hoppa av och gå in på jobbet direkt. Istället för att lägga tid på att hitta en parkering. Så det kommer nog bli mer buss för min del nu.

Vi tackar Elvira och önskar henne lycka till på det nya jobbet!