Störningar (4)


Från och med den 2024-12-15 ändras avgångslägen från Universitetsjukhuset för följande linjer:
Linje 11 Umeå-Nordmaling flyttas till läge C
Linje 15 Umeå-Vännäs/Bjurholm flyttas till läge G
Linje 55 Umeå-Vännäs flyttas till läge G

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110
Från och med 2024-12-15 får Linje 11 en ny permanent färdväg. Hållplatser Kolbäcksbron och Dammen utgår. Linjen börjar/slutar vid Universitetssjukhuset och hållplats Söderslätts handelsområde tillkommer.

I samband med detta får linjen nytt avgångsläge från Vasaplan - läge K.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (37)


Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 november 2024.
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 november 2024.
• Trafiknytt nummer 67


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 26 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 305 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 121 tillkommer som busslinje från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 september 2024.
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 417 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 245 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 49

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 50

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 48


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 47


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 46


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 45


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 44


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 43


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2024.



Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 811 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 41


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Hållplats Elevstråket upphör från och med 2024-10-08. Detta påverkar linje 9. Resande hänvisas till hållplats Assistentvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

”Jag vill skratta och fira livet!”

Raed är föraren som vill fira livet. Han älskar att träffa människor, skratta med dem och hjälpa dem på deras resa. Om ni möter Raed, bjud på ett leende och säg hej. Här är Raed Asad, en av alla våra duktiga förare som får Umeå att rulla!

Vem är du?
– Jag heter Raed Asad. Jag lever med min fru och mina tre barn i Umeå. Jag är ursprungligen från Palestina och kom från Irak till Sverige och Umeå 2014. Jag är egentligen maskiningenjör i grunden, men i Sverige tog jag busskörkort och började jobba som förare.

Hur trivs du med livet som bussförare?
– Jag trivs riktigt bra! Och det är viktigt. Du måste trivas med ditt jobb. Vi alla människor har 24 timmar på ett dygn, eller hur? Vi kanske sover bort åtta timmar av dem, så jobbet är en stor och viktig del av livet. Därför måste du trivas med det du gör.

Vad är det som är bra med att vara förare?
– Du träffar och tar hand om människor i alla åldrar och av alla slag, hela dagen. Du pratar med människor, skrattar med dem, hjälper dem och tar dem dit de ska. Det är livet, eller hur? Det är livet.

Du verkar vara både social och positiv?
– Vi människor fungerar så, vi är sociala. Jag vill skratta och leva och lära känna nya människor hela livet. Jag älskar att träffa människor, prata och skratta tillsammans. Du kan inte leva ensam, och du kan inte vara negativ. Det kan hända tråkiga saker, men vilket liv får du om du gnäller och är negativ hela tiden? Inget bra liv alls! Jag försöker vara så positiv jag bara kan i livet. Jag försöker att lösa saker istället för att hitta fel, och problem kan vi människor lösa tillsammans!

Har ni det bra på jobbet?
– Ja! Jag har många bra kollegor och arbetskamrater som gör ett bra jobb. Jag vill att människor i hela Umeå ska uppskatta arbetet som vi gör. Vi kör hela Umeå. Vi förflyttar Umeå och alla människor hela dagen. Jag vill ta hand om människor och hjälpa dem som behöver hjälp.

Vad skulle du vilja säga till alla resenärer där ute?
– Jag gör det här för alla! Det kan hända att bussar går sönder eller blir försenade, men vi gör så gott vi kan. Vi är också människor. Vi blir alla ledsna och arga eller trötta ibland. Vi människor måste hjälpa varandra här i livet. Fråga om hjälp när du behöver det, ge beröm till någon som har gjort något bra. Bjud på ett leende och säg hej! Det är värt så väldigt mycket. Ibland hälsar inte människor tillbaka när jag hälsar, och då blir jag ledsen. Men snart kommer en ny människa som hälsar och då blir jag glad igen. 

Vad tycker du om Umeå som stad?
– Umeå är stor stad som utvecklas och blir större och större. Det är en stad jag vill bo i. Det finns trevliga människor och mycket att göra. Vi har också sjukhus, universitet, bra med bussar, tåg, flygplats, allt!

Vad gör du när du inte kör buss då?
– Det beror på när jag börjar, men jag vill vara mycket med mina barn. På lördagen och helgen när jag är ledig finns det mycket saker jag kan göra i Umeå. Jag är med min familj och spelar biljard som jag älskar att göra. Jag vill göra allting som jag tycker om. Jag vill fira livet! 

När är jobbet som bäst och roligast?
– Åh, under rusningstid. Jobbet är som roligast mitt i stressen när adrenalinet går upp och pumpar ut i hela kroppen. Livet behöver lite full fart. Vi måste få stressa lite ibland, springa lite, få lite utmaningar. Det kan inte bara vara lugn och ro hela tiden, och om det uppstår problem kan vi lösa dem tillsammans, jag och mina kollegor. Samtidigt lär du dig och utvecklas med utmaningar. Så får du en bra erfarenhet i livet. Men att köra handlar främst om människan. Livet, resan, allas säkerhet och trygghet. Jag har ett stort ansvar och ju mer erfarenhet jag har desto bättre blir jag på att ta det ansvaret.

Har du något extra roligt minne?
– På natten kan det hända roliga grejer. Jag minns en gång då fem eller sex ungdomar sprang efter bussen och ville åka med. Jag stannade och väntade in dem. När de kom ombord så började de sjunga och ropa ”Heja busschauffören!” och till slut sjöng hela bussen för mig! På nattbussen! På dagen har du möjlighet ett hjälpa äldre och alla som behöver extra hjälp, inte minst barn som är så fantastiskt trevliga.