Störningar (4)


Från och med den 2024-12-15 ändras avgångslägen från Universitetsjukhuset för följande linjer:
Linje 11 Umeå-Nordmaling flyttas till läge C
Linje 15 Umeå-Vännäs/Bjurholm flyttas till läge G
Linje 55 Umeå-Vännäs flyttas till läge G

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110
Från och med 2024-12-15 får Linje 11 en ny permanent färdväg. Hållplatser Kolbäcksbron och Dammen utgår. Linjen börjar/slutar vid Universitetssjukhuset och hållplats Söderslätts handelsområde tillkommer.

I samband med detta får linjen nytt avgångsläge från Vasaplan - läge K.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (37)


Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 november 2024.
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 november 2024.
• Trafiknytt nummer 67


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 26 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 305 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 oktober 2024.
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 121 tillkommer som busslinje från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 114 får en uppdaterad tidtabell från och med den 30 september 2024.
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 115 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 september 2024.
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 417 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 16 september 2024.
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 245 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 49

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 50

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 226 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 116 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 55 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 september 2024.
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 48


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 47


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 46


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 45


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 44


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 26 augusti 2024.
• Trafiknytt nummer 43


 


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2024.



Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller.

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 811 får en uppdaterad tidtabell från och med den 4 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 41


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 39


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 210 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 40


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 519 får en uppdaterad tidtabell från och med den 2 juli 2024.
• Trafiknytt nummer 38


Under hösten 2024 flyttas visningen av tidtabellsförändringar till sidan som heter Tidtabeller. 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 436 som får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 juni 2024.
• Trafiknytt nummer 35

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Hållplats Elevstråket upphör från och med 2024-10-08. Detta påverkar linje 9. Resande hänvisas till hållplats Assistentvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Du bestämmer över ditt liv!

Hon är sångerskan och bussföraren som mest av allt vill inspirera andra att tro på sig själva och våga följa sina drömmar. Möt Jory Kahel, en människa som ger energi och hjälper människor genom Umeå.

Hur kommer det sig att du blev bussförare?
Att bli bussförare var en dröm som nu har blivit sann! Jag kom till Sverige 2010 och flyttade till Robertsfors 2012. Jag har bland annat hunnit jobba på affär och restaurang, utbildat mig till personlig assistent och jobbat på äldreboende i Robertsfors. Men jag fastnade i att göra praktiktjänst efter praktiktjänst. Jag kände att jag verkligen ville få en fast anställning och bli en del av det svenska samhället på riktigt. För tre år sedan flyttade jag från Robertsfors till Umeå för att följa min dröm. I dag är jag bussförare och trivs jättebra!

Hur blev du förare?
Jag gick till arbetsförmedling och var tydlig med vad jag ville. Utbildningen för att bli bussförare tog åtta månader. Jag hade en helt fantastisk lärare som hette Helena. Hon gjorde det möjligt för mig att nå mina mål. Helena fick mig att våga köra och styra bussen på egen hand. Hon trodde verkligen på mig och fick mig att tro på mig själv. Hon gav mig hur mycket energi som helst och sa hela tiden ”Du kan!”. Med såna människor som stöttar och hjälper en framåt så klarar du vad som helst!

Och i dag är du bussförare. Hur känns det?
Jag känner mig väldigt stolt över att vara bussförare! I dag kör jag många andra kvinnor från samma länder som mig. De ler när de ser mig, blir väldigt glada och gratulerar mig till jobbet. De frågar också hur jag har lyckats och säger att de själva inte kan eller skulle klara av att bli bussförare. Jag svarar alltid samma sak. DU bestämmer över ditt liv! Gör någonting som du själv vill göra och drömmer om. Låt ingenting hindra dig och låt ingen bestämma över dig. Utbilda dig till ett yrke och börja jobba. Du kan göra vad du vill! Det är mitt budskap.

Du verkar vilja inspirera andra?
Ja! Och det är det viktigaste jag kan göra. Jag har blivit tillfrågad om att komma till skolor och prata med kvinnor som har samma bakgrund som mig. Jag har besökt klasser och grupper och förklarat för andra kvinnor att de också kan bli bussförare om de vill, eller följa sina egna drömmar. Jag känner mig oerhört stolt över att de kontaktar mig och att jag får komma och inspirera andra och göra skillnad för deras liv. Jag säger till kvinnor jag möter att ”Jag hjälper dig, men du måste bestämma dig och våga tro på dig själv”.

Du verkar ha gjort en fantastisk resa?
Jag har gjort en resa! Jag kommer från Palestina och har läst på universitet både där och i Egypten. I Egypten hade jag en karriär som sångerska och jag har fans lite överallt i arabvärlden. Sen jag kom till Sverige har jag bland annat varit pizzabagare, utbildat mig till personlig assistent och därefter bussförare. Jag är en stark kvinna och jag klarar allt jag bestämmer mig för!

Har ni det bra tillsammans på jobbet?
Vi har det jättebra på jobbet! Alla chefer och kollegor respekterar mig som människa och yrkesperson. Mina känslor och åsikter respekteras. Sen får jag en bra lön för arbetet jag gör och det är viktigt för mig. Det får mig att känna mig stolt och självständig. Om jag tjänar min egen lön så kan jag betala skatt och bidra till att bygga det svenska samhället. Jag vill verkligen ge tillbaka, Sverige har gett mig så mycket.

Vad är din nästa dröm? Vad vill du göra i framtiden?
Jag vill bli bättre och bättre som förare. Jag vill också lära mig att köra buss i hela Västerbotten, sen i hela Sverige och efter det utomlands. I framtiden vill jag också studera till lokförare. Det är min nästa dröm. Just nu vill jag dock vara känd som Umeås bästa bussförare! För mig är det någon som ger energi och hjälper andra på vägen. Jag vill att andra ska inspireras av jobbet jag gör och människan jag är. Jag vill att barn ska säga: ”Jag vill bli som Jory. Hon är snäll och hjälper andra!” Jag vill att resenären ska känna mig och veta vem jag är. Därför försöker jag alltid välkomna alla resenärer och önska alla en bra dag.

 Har du något speciellt minne från jobbet?
En gång åkte en mycket gammal man med mig. Jag stannade bussen och klev ut, bar ombord hans rullator och hjälpte honom till en plats. Efteråt applåderade alla i bussen. Det ger mig all energi jag behöver. När jag får den energin blir jag aldrig trött! Därför tänker jag alltid ”Hur kan jag hjälpa dig?” när jag möter någon. Det är vad livet handlar om. Om att hjälpa andra. Det kan vara små saker som gör stor skillnad. Ett leende. En hjälpande hand. Jag får möta och hjälpa människor hela dagen. Det kan inte bli bättre! Ett annat minne jag har var när jag körde linje 8 genom stan och stötte på vägarbete. Jag lyckades styra bussen mellan vägbyggen och stora arbetsfordon, trots att det var oerhört tight. När vi var förbi applåderade alla i bussen. Oh my God, vilken känsla! För mig kändes det bättre än att vinna en miljon! En äldre kvinna som åker med mig gav mig en gång honung som tack för att jag hjälper henne ombord på bussen. Sånt händer hela tiden och det betyder så oerhört mycket för mig!

Hur är Umeå som stad?
Umeå är en stad med bra, mänsklig kontakt. Människor bryr sig om varandra, känner för varandra och respekterar varandra! Jag känner mig hemma här.

Du sjunger också?
Ja! Min sångkarriär tog fart i Egypten 2010 då jag kom fyra i en stor musiktävling som är en motsvarighet till Arab idol. Tyvärr kände vi oss rädda för att vara kvar i Egypten som blev allt mer osäkert och oroligt kring den här tiden. Jag fick kontakt med Sverige och landet välkomnade oss med öppna armar. Därför vill jag göra allt för det svenska samhället. Jag sjunger på arabiska och har många som följer mig i sociala medier och gillar min musik. Jag har nyligen släppt flera låtar på Youtube. I mina sociala medier lägger jag också upp filmer där jag pratar om mitt liv i Sverige, min musik och mitt yrke som bussförare. De som följer mig ser att jag är stark och självständig kvinna som har utbildning från universitet, egen sångkarriär och jobbar som bussförare. Jag får höra att andra vill göra samma resa som jag har gjort, och jag vill inspirera dem med min historia. Mitt budskap till kvinnor från arabvärlden är att om du bestämmer dig för någonting, om du har en dröm och ett mål, så kan du nå dit!

 När är livet som roligast och bäst?
När jag har hjälpt någon och de säger ”Tack för att du hjälpte mig med barnvagnen, Jory!”, när jag får hjälpa barn och äldre som åker med mig och när jag får energi och kärlek tillbaka, då är livet som bäst!  

Hur har det varit att köra buss i år under Corona?
Det kommer bakterier och virus, så ser världen ut. Det viktiga är att vi tänker på vår egen säkerhet. Människor i Umeå är respektfulla mot varandra och bryr sig om varandra. Alla verkar förstå att vi måste ta hand om varandra och oss själva och våra resenärer har varit bra på att följa de direktiv som finns, så jag är inte orolig för mig själv. Jag har jobbat mycket under den här perioden för att jag vill göra en insats.

Att hjälpa andra verkar vara viktigt för dig?
Ja! Oavsett vad som händer i mitt liv så ska jag fortsätta att hjälpa och inspirera andra. Det spelar ingen roll om det är som bussförare, som sångerska eller något annat. Sverige hjälpte och välkomnade oss. Allt vi har fått vill jag ge tillbaka. Tänk: vad hade hänt om vi inte hade fått komma hit? Om vi hade blivit kvar i kriget? Sverige är mitt land, landet i mitt hjärta.