Störningar (3)


I och med vägarbete finns det en ökad risk för förseningar för linje 442 på sträckan mellan Svanabyn och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett broarbete över Vomjån finns det en ökad risk för förseningar på linje 14, 45, 46, 48 och 429 på sträckan mellan Vilhelmina och Dorotea.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (36)


Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 december 2025.
• Trafiknytt nummer 82

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 81

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 76

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 77

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 78

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 79

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 80

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34, 43 och 304 får en uppdaterad tidtabell från och med den 11 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 72

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 16, 114, 115 och 137 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 73

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 74

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 november 2025. 
• Trafiknytt nummer 75

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204, 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 70

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 155 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 71

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 65

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 301 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 66

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 249 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 67

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 251 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 68

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 252 får en uppdaterad tidtabell från och med den 27 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 69

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 128 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 64

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 122 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 63

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 34 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 61

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 140 får en uppdaterad tidtabell från och med den 6 oktober 2025. 
• Trafiknytt nummer 62

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 57

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 58

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 212 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 59

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 29 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 60

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 315 får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 56

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 8 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 55

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 32 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 52

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 218 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 53

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 207 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 september 2025. 
• Trafiknytt nummer 54

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 220 får en uppdaterad tidtabell från och med den 25 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 51

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 129 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 47

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 101, 103, 104, 106, 109, 110 och 111 får en uppdaterad tidtabell från och med den 18 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 45

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 135 får en uppdaterad tidtabell från och med den 21 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 46

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 augusti 2025.
• Trafiknytt nummer 44

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tillgänglighetsredogörelse

Denna tillgänglighetsredogörelse uppdateras kontinuerligt och avser vår webbplats, Mina Sidor samt våra appar Tabussen.nu och Ultra-Umeås lokaltrafik.

Tillgänglighet för webbplatsen Tabussen.nu

Länstrafiken i Västerbotten AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här texten beskriver hur tabussen.nu uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad du kan göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver använda innehåll från Tabussen.nu som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.

Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Webbplatsen Tabussen.nu är delvis förenlig med dengrundläggande tillgängligheten enligt WCAG 2.1 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • Det finns pdf:er på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi löser det genom att du som besökare kan få samma information på flera andra sätt och upplyser också om hur.
  • Alla bilder på webbplatsen har inte alt-texter. Vi jobbar med att åtgärda det senast under 2025.
  • Vissa av våra formulär och länkade e-tjänster uppfyller inte helt tillgänglighetsprinciperna. Vi jobbar för att förbättra dem vid uppdateringarna tillsammans med leverantörerna. Webbshoppen har stängts ner maj 2025. 
  • Vissa få inbäddade funktioner i webbplatsen följer inte tillgänglighetsprinciperna.
  • Om en användare vill ändra sitt medgivande för cookies så kan markören fastna och inte komma vidare.
  • Webbplatsen respekterar inte vissa av användarens inställningar, exempelvis mörkt läge.
  • På ett fåtal sidor förekommer det att en rubriknivå hoppas över.
  • Om användaren inte har accepterat cookies så visas inga sökresultat.
  • Om användaren inte har accepterat cookies så visas inte vänstermenyn på sidor som har en sådan.

Åtgärder

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem som är möjliga att åtgärda senast 31 mars 2025. 

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Kartfunktionen i Reseplaneraren som är en inbäddad extern tjänst

Webbens kartfunktioner används ej för navigering, och motsvarande information som finns i kartan går även att återfinna i andra format i andra delar av webben. Man kan också välja att inte öppna kartan.

Hur vi testat webbplatsen

VI har gjort en självskattning testning av webbplatsen Tabussen.nu. Vi har också testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.

  • Den granskande organisationen är Oxio.se

Den senaste bedömningen gjordes oktober 2024.

Wepplatsen publicerades 4 juni 2024. 

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Redogörelsen uppdaterades senast den 3 oktober 2024.

 

Tillgänglighet för Mina Sidor

Länstrafiken i Västerbotten AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här texten beskriver hur Länstrafiken Västerbottens Mina Sidor uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad du kan göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver använda innehåll från Mina Sidor som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.

Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Mina Sidor är delvis förenlig med den grundläggande tillgängligheten enligt WCAG 2.1 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • På inloggningssidan förekommer det formulärsfält som inte går att identifiera genom korrekt uppmärkning i attributet autocomplete
  • På inloggningssidan knyts inte felmeddelanden till respektive formulärsobjekt
  • Sidan respekterar inte användarinställningarna för ljust/mörkt visningsläge
  • Det finns en tidsbegränsning som inte går att stänga av, justera eller förlänga
  • Fokusmarkering av klickbara objekt och intilliggande färger har inte tillräckliga kontraster i vissa vyer

Åtgärder

Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kända brister har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats. Kommande uppdateringar som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns inplanerade. 

Hur vi testat Mina Sidor

Vi har gjort en självskattning testning av Mina Sidor. Vi har också testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.

Den senaste bedömningen gjordes november 2024.

Wepplatsen publicerades den 24 mars 2025. 

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Redogörelsen uppdaterades senast den 4 november 2025.

 

Tillgänglighet för apparna Tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik

Länstrafiken i Västerbotten AB arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår nya app.

Hur tillgänglig är appen?

Här beskriver vi hur apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem våra appar har och hur vi planerar att åtgärda dem. Du får också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister i apparna.
Redogörelsen avser version 2.195.3 för iOS och version 2.195.1 för Android, samt senare versioner av dessa. Apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik ägs av Länstrafiken i Västerbotten AB.

Vad du kan göra om du inte kan använda delar av apparna?

Om du behöver använda innehåll från Tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Så här kontaktar du oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Rapportera brister i apparnas tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra apparnas tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns. På nedan angivna sätt kan du framställa en begäran om tillgängliggörande av digital service.

Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Ändra cookies

För att kunna använda funktionen så behöver du ändra dina cookieinställningar.

Ändra dina cookies här
Rapportera brister i apparnas tillgänglighet Skriv gärna också vilken app det gäller.

 

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om de mobila applikationernas tillgänglighet

Våra appar Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Innehåll som inte är tillgängligt

Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister som vi är medvetna om.

  • Det förekommer att funktioner inte går att nå med tangentbord och skärmläsare.
  • Det förekommer ikoner, knappar och rubriker som inte beskrivs tillräckligt tydligt för uppläsande hjälpmedel.
  • Det förekommer animationer och rörliga bilder som inte går att pausa, stoppa eller dölja.
  • Det förekommer ledtexter och felmeddelanden som inte är tillräckligt tydliga.
  • Det förekommer element som saknar maskinläsbart namn, roll eller värde.
  • Det förekommer element som saknar synliga fokusmarkeringar.
  • Det förekommer grafiska element som har otillräckligt kontrastförhållande.
  • Det förekommer vyer som stör Stäng-/tillbakagest i VoiceOver.
  • Appen respekterar inte användarens plattformsinställningar när det gäller teckensnitt.
  • Appen har inte stöd för horisontellt läge.

Åtgärder

Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kända brister i  appen har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats. Flera kommande releaser av appen som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns redan inplanerade.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Kartfunktioner

Appens kartfunktioner används ej för navigering, och motsvarande information som finns i kartan går även att återfinna i andra format i andra delar av appen via reseplaneraren. Man kan också välja att inte öppna kartan.

Hur vi testat de mobila applikationerna

Appen har självgranskats av leverantören utifrån kraven i Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service. Testerna har innefattat en manuell utvärdering mot dessa riktlinjer samt en analys av rapporter från tidigare gjorda granskningar av appar med samma ursprungliga kodbas som apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik.

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Bedömningen som ligger till grund för redogörelsen utfördes 2025-02-19

 

Redogörelsen uppdaterades 2025-03-24.