Störningar (4)


Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122 och 124 kan för tillfället inte trafikera hållplats Klaravägen & Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Eriksdal och Centralgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 123 kan för tillfället inte trafikera hållplats Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Klaravägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (30)


Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 28

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 29

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 24

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 25

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 26

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 27

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Pga ett vägarbete så har hållplats Marieberg i riktning mot Mariehems Centrum flyttats ca 75 meter närmare Mariehemsvägen.

Arbetet kommer att pågå from måndag den 24/2-2025.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tillgänglighetsredogörelse

Denna tillgänglighetsredogörelse uppdateras kontinuerligt och avser för vår webbplats, Mina Sidor samt våra appar Tabussen.nu och Ultra-Umeås lokaltrafik.

Tillgänglighet för webbplatsen Tabussen.nu

Länstrafiken i Västerbotten AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här texten beskriver hur tabussen.nu uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad du kan göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver använda innehåll från Tabussen.nu som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.

Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Webbplatsen Tabussen.nu är delvis förenlig med dengrundläggande tillgängligheten enligt WCAG 2.1 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • Det finns pdf:er på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi löser det genom att du som besökare kan få samma information på flera andra sätt och upplyser också om hur.
  • Alla bilder på webbplatsen har inte alt-texter. Vi jobbar med att åtgärda det senast under 2024.
  • Vissa av våra formulär och länkade e-tjänster uppfyller inte helt tillgänglighetsprinciperna. Vi jobbar för att förbättra dem vid uppdateringarna tillsammans med leverantörerna. Tjänsten Mitt busskort och Webbshoppen kommer att bytas ut under senare delen av 2024 eller början av 2025. 
  • Vissa få inbäddade funktioner i webbplatsen följer inte tillgänglighetsprinciperna.
  • Om en användare vill ändra sitt medgivande för cookies så kan markören fastna och inte komma vidare.
  • Webbplatsen respekterar inte vissa av användarens inställningar, exempelvis mörkt läge.
  • På ett fåtal sidor förekommer det att en rubriknivå hoppas över.
  • Om användaren inte har accepterat cookies så visas inga sökresultat.
  • Om användaren inte har accepterat cookies så visas inte vänstermenyn på sidor som har en sådan.

Åtgärder

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem som är möjliga att åtgärda senast 31 mars 2025. 

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Kartfunktionen i Reseplaneraren som är en inbäddad extern tjänst

Webbens kartfunktioner används ej för navigering, och motsvarande information som finns i kartan går även att återfinna i andra format i andra delar av webben. Man kan också välja att inte öppna kartan.

Hur vi testat webbplatsen

VI har gjort en självskattning testning av webbplatsen Tabussen.nu. Vi har också testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.

  • Den granskande organisationen är Oxio.se

Den senaste bedömningen gjordes oktober 2024.

Wepplatsen publicerades 4 juni 2024. 

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Redogörelsen uppdaterades senast den 3 oktober 2024.

 

Tillgänglighet för Mina Sidor

Länstrafiken i Västerbotten AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här texten beskriver hur Länstrafiken Västerbottens Mina Sidor uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad du kan göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver använda innehåll från Mina Sidor som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.

Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Mina Sidor är delvis förenlig med den grundläggande tillgängligheten enligt WCAG 2.1 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

  • I vissa vyer kan gränssnittet inte styras med tangentbordet
  • Fokus visas inte visuellt tydligt på vissa knappar när användaren navigerar med tangentbordet
  • Det finns inte genvägar för att underlätta navigering med tangentbord
  • Texters förgrund- och bakgrundsfärger ger inte tillräckliga kontraster i vissa vyer
  • Vissa grafiska objekt som förmedlar information har inte tillräckliga kontraster
  • Markering av klickbara objekt och intilliggande färger har inte tillräckliga kontraster i vissa vyer
  • Vissa sidor saknar unika och relevanta sidtitlar
  • Rubrikstrukturen inleds inte med en huvudrubrik i vissa vyer
  • Rubrikstrukturen är inte tydlig och återger inte innehållets hierarki i vissa vyer
  • Likvärdiga textbeskrivningar finns inte för alla meningsbärande grafiska element
  • Formulärobjekt är inte kodade med korrekt formulärskod
  • Ledtexter och instruktioner beskriver inte hur och vad användare ska fylla i ett formulärsfält
  • Formulärsfält går inte att identifiera genom korrekt uppmärkning i attributet autocomplete
  • I vissa vyer knyts inte felmeddelanden till respektive formulärsobjekt
  • Tabelldata är inte kodad med korrekt tabellkod
  • Rubriker till tabeller är i vissa vyer inte kodade med elementet caption
  • Rad- och kolumnrubriker kodas inte med elementet th i vissa vyer
  • I vissa vyer används inte wai-aria för att förmedla information som inte kan förmedlas med html
  • I vissa vyer informeras inte användaren om status efter att en handling genomförts utan att fokus flyttas
  • Aria-expanded används inte för områden som kan fällas ut och ihop
  • Språk som avviker från sidans huvudsakliga språk är inte angivet i koden

Åtgärder

Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kända brister har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats. Kommande uppdateringar som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns inplanerade. 

Hur vi testat Mina Sidor

Vi har gjort en självskattning testning av Mina Sidor. Vi har också testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.

Den senaste bedömningen gjordes november 2024.

Wepplatsen publicerades 24 mars 2025. 

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Redogörelsen uppdaterades senast den 24 mars 2025.

 

Tillgänglighet för apparna Tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik

Länstrafiken i Västerbotten AB arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår nya app.

Hur tillgänglig är appen?

Här beskriver vi hur apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem våra appar har och hur vi planerar att åtgärda dem. Du får också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister i apparna.
Redogörelsen avser version 2.195.3 för iOS och version 2.195.1 för Android, samt senare versioner av dessa. Apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik ägs av Länstrafiken i Västerbotten AB.

Vad du kan göra om du inte kan använda delar av apparna?

Om du behöver använda innehåll från Tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Så här kontaktar du oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Rapportera brister i apparnas tillgänglighet

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra apparnas tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns. På nedan angivna sätt kan du framställa en begäran om tillgängliggörande av digital service.

Kontakta oss:

  • Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
  • Skicka e-post till brev@tabussen.nu

Ändra cookies

För att kunna använda funktionen så behöver du ändra dina cookieinställningar.

Ändra dina cookies här
Rapportera brister i apparnas tillgänglighet Skriv gärna också vilken app det gäller.

 

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om de mobila applikationernas tillgänglighet

Våra appar Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Innehåll som inte är tillgängligt

Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister som vi är medvetna om.

  • Det förekommer att funktioner inte går att nå med tangentbord och skärmläsare.
  • Det förekommer ikoner, knappar och rubriker som inte beskrivs tillräckligt tydligt för uppläsande hjälpmedel.
  • Det förekommer animationer och rörliga bilder som inte går att pausa, stoppa eller dölja.
  • Det förekommer ledtexter och felmeddelanden som inte är tillräckligt tydliga.
  • Det förekommer element som saknar maskinläsbart namn, roll eller värde.
  • Det förekommer element som saknar synliga fokusmarkeringar.
  • Det förekommer grafiska element som har otillräckligt kontrastförhållande.
  • Det förekommer vyer som stör Stäng-/tillbakagest i VoiceOver.
  • Appen respekterar inte användarens plattformsinställningar när det gäller teckensnitt.
  • Appen har inte stöd för horisontellt läge.

Åtgärder

Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kända brister i  appen har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats. Flera kommande releaser av appen som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns redan inplanerade.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Kartfunktioner

Appens kartfunktioner används ej för navigering, och motsvarande information som finns i kartan går även att återfinna i andra format i andra delar av appen via reseplaneraren. Man kan också välja att inte öppna kartan.

Hur vi testat de mobila applikationerna

Appen har självgranskats av leverantören utifrån kraven i Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service. Testerna har innefattat en manuell utvärdering mot dessa riktlinjer samt en analys av rapporter från tidigare gjorda granskningar av appar med samma ursprungliga kodbas som apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik.

Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.

Bedömningen som ligger till grund för redogörelsen utfördes 2025-02-19

Redogörelsen uppdaterades 2025-03-24.