Tillgänglighetsredogörelse
Detta är en pågående tillgänglighetsredogörelse för vår webbplats och vår appar.
Tillgänglighet för webbplatsen Tabussen.nu
Länstrafiken i Västerbotten AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här texten beskriver hur tabussen.nu uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Vad du kan göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver använda innehåll från Tabussen.nu som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Kontakta oss:
- Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
- Skicka e-post till brev@tabussen.nu
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.
Kontakta oss:
- Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
- Skicka e-post till brev@tabussen.nu
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Webbplatsen Tabussen.nu är delvis förenlig med dengrundläggande tillgängligheten enligt WCAG 2.1 nivå AA, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
- Det finns pdf:er på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi löser det genom att du som besökare kan få samma information på flera andra sätt och upplyser också om hur.
- Alla bilder på webbplatsen har inte alt-texter. Vi jobbar med att åtgärda det senast under 2024.
- Vissa av våra formulär och länkade e-tjänster uppfyller inte helt tillgänglighetsprinciperna. Vi jobbar för att förbättra dem vid uppdateringarna tillsammans med leverantörerna. Tjänsten Mitt busskort och Webbshoppen kommer att bytas ut under senare delen av 2024 eller början av 2025.
- Vissa få inbäddade funktioner i webbplatsen följer inte tillgänglighetsprinciperna.
- Om en användare vill ändra sitt medgivande för cookies så kan markören fastna och inte komma vidare.
- Webbplatsen respekterar inte vissa av användarens inställningar, exempelvis mörkt läge.
- På ett fåtal sidor förekommer det att en rubriknivå hoppas över.
- Om användaren inte har accepterat cookies så visas inga sökresultat.
- Om användaren inte har accepterat cookies så visas inte vänstermenyn på sidor som har en sådan.
Åtgärder
Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem som är möjliga att åtgärda senast 31 mars 2025.
Innehåll som inte omfattas av lagen
Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
- Kartfunktionen i Reseplaneraren som är en inbäddad extern tjänst
Webbens kartfunktioner används ej för navigering, och motsvarande information som finns i kartan går även att återfinna i andra format i andra delar av webben. Man kan också välja att inte öppna kartan.
Hur vi testat webbplatsen
VI har gjort en självskattning testning av webbplatsen Tabussen.nu. Vi har också testat webbplatsen genom att anlita utomstående expertis som i grunden utgått från WCAG- standard för tillgänglighet och checklistan som finns på webbriktlinjer.se.
- Den granskande organisationen är Oxio.se
Den senaste bedömningen gjordes oktober 2024.
Wepplatsen publicerades 4 juni 2024.
Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.
Redogörelsen uppdaterades senast den 3 oktober 2024.
Tillgänglighet för apparna Tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik
Länstrafiken i Västerbotten AB arbetar kontinuerligt för att öka tillgängligheten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår nya app.
Hur tillgänglig är appen?
Här beskriver vi hur apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem våra appar har och hur vi planerar att åtgärda dem. Du får också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister i apparna.
Redogörelsen avser version 2.192.7 för iOS och version 2.192.5 för Android, samt senare versioner av dessa. Apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik ägs av Länstrafiken i Västerbotten AB.
Vad du kan göra om du inte kan använda delar av apparna?
Om du behöver använda innehåll från Tabussen.nu och Ultra - Umeås lokaltrafik som inte är tillgängligt för dig, så gör vi vårt bästa för att möta dina behov.
Så här kontaktar du oss:
- Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
- Skicka e-post till brev@tabussen.nu
Rapportera brister i apparnas tillgänglighet
Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra apparnas tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.
Kontakta oss:
- Ring vår Kundservice 0771-110 100. Våra öppettider på telefon måndag-fredag klockan 06-23, lördag-söndag klockan 07-23.
- Skicka e-post till brev@tabussen.nu
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om de mobila applikationernas tillgänglighet
Våra appar Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Innehåll som inte är tillgängligt
Här beskriver vi de tillgänglighetsbrister som vi är medvetna om.
- Vissa funktioner går inte att nå med tangentbord och skärmläsare.
- Enstaka ikoner, knappar och rubriker beskrivs inte tillräckligt tydligt för uppläsande hjälpmedel.
- Det finns animationer och rörliga bilder som inte går att pausa, stoppa eller dölja.
- Vissa ledtexter och felmeddelanden är inte tillräckligt tydliga.
- I vissa vyer saknas synliga fokusmarkeringar.
- Appen respekterar inte användarens plattformsinställningar när det gäller färger, teckensnitt.
- Appen har inte stöd för horisontellt läge.
Åtgärder
Åtgärder och anpassningar som behövs för att rätta kända brister i den första releasen av appen har definierats och utvecklingsarbetet har påbörjats. Flera kommande releaser av appen som innehåller förbättringar i tillgängligheten finns redan inplanerade.
Innehåll som inte omfattas av lagen
Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
- Kartfunktioner
Appens kartfunktioner används ej för navigering, och motsvarande information som finns i kartan går även att återfinna i andra format i andra delar av appen via reseplaneraren. Man kan också välja att inte öppna kartan.
Hur vi testat de mobila applikationerna
Appen har självgranskats av leverantören utifrån kraven i Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service. Testerna har innefattat en manuell utvärdering mot dessa riktlinjer samt en analys av rapporter från tidigare gjorda granskningar av appar med samma ursprungliga kodbas som apparna Tabussen.nu och Ultra- Umeås lokaltrafik.
Denna tillgänglighetsredogörelse kommer att uppdateras när ny information tillkommit eller lösningar på kända problem implementerats.
Redogörelsen uppdaterades 24-11-15.