Störningar (4)


Linje 22, 225, 260 kan för tillfället inte trafikera hållplats Söder Torg. Resande hänvisas till hållplats Sunnanåskolan och Campus.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122 och 124 kan för tillfället inte trafikera hållplats Klaravägen & Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Eriksdal och Centralgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 123 kan för tillfället inte trafikera hållplats Lillsjövägen. Resande hänvisas till hållplats Klaravägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 122, 123, 124 kan från och med 2023-10-30 inte trafikera hållplats Himmelska Fridens Torg & Trädgårdsgatan. Resande hänvisas till den tillfälliga hållplatsen Järnvägsgatan, som är placerad vid korsningen Järnvägsgatan och Trädgårdsgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (24)


Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (1)


Linje 2 kan för tillfället inte trafikera hållplatser V. Ersboda Centrum och Snipgränd. Resande hänvisas till hållplats Kylgränd.
Linje 5 kan för tillfället inte trafikera hållplatser Måttgränd, Snipgränd och V. Ersboda Centrum. Resande hänvisas till hållplats Ystarvägen.
Linje 8 kan för tillfället inte trafikera hållplatser V. Ersboda Centrum och Snipgränd. Resande hänvisas till hållplats Ostkroken och Kylgränd.
Linje 79 kan för tillfället inte trafikera hållplatser V. Ersboda Centrum och Snipgränd. Resande hänvisas till hållplats Cementvägen och Ystarvägen.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ny app och utökat biljettsamarbete

Sömlöst resande i Norrland.

Nu händer det spännande saker kopplat till kollektivtrafikens biljett- och betalsystem i Norrland. Länstrafiken Västerbotten ska tillsammans med fem andra aktörer anpassa de nuvarande biljettsystemen till en ny nationell standard för kollektivtrafiken. Målet är ett mer sömlöst resande.

2025-01-01
Nya skolkort för alla elever i Västerbotten

Nu har alla elever med beslut om skolskjuts fått sina nya busskort inför vårterminen 2025. De gamla skolkorten slutade att fungera den 1 januari. 

2024-11-29
Nya skolkort på pilot i Lycksele kommun

Under vecka 45 skickades det första skolkorten ut via den nya skolportalen till grundskoleelver i Lycksele kommun. Lycksele kommun är pilot i projektet där alla skolkort byts ut till nya och administreras i Skolportalen. Vi kontrollerar nu så att alla flöden och valideringar fungerar som de ska. Från terminstart 2025 är det tänkt att alla elever i länet ska resa med de nya korten genom den nya Skolportalen.

2024-09-12
Uppgradering av Ultraappen

Den 12 september kom en ny version av Ultraappen för Iphoneanvändare. Uppgraderingen förbättrade valideringen av appbiljetten ombord på bussen. Det är viktigt att alla våra appanvändare har den senaste versionen av appen.


2024-09-13
Viktig information till alla årskortskunder

Under vecka 37 gjordes ett brevutskick till alla årskortskunder. Vi har lagt upp en informationssida här på webben med samma information. Där lägger vi också in ny information när och om det finns.

Årskortskunder - Informationssida

2024-06-26
Reskassan

Från måndag 1 juli 2024 är det inte längre möjligt att ladda reskassa ombord på bussen eller i webbshoppen. Du kan fortfarande köpa biljetter för kvarvarande reskassa fram till i höst/vinter.

Se anledningen till att reskassan avvecklas i artikeln nedan från den 26 april 2023.

2024-06-04
Skolportalen

Skolportalen kommer inte att lanseras till höstterminens start utan vi fortsätter med det tidigare systemet ett tag till.

2024-05-31
De gamla apparna slutar fungera

Från 31 maj fungerar inte längre de gamla apparna. Har du resor kvar i appen kommer de att återbetalas automatiskt senast 10 juni.

2024-03-20
Den gamla Ultraappen tas bort från appbutikerna

Från den 20 mars togs den gamla appen Ultra - Umeås lokaltrafik bort från appbutikerna. Nu finns den nya appen "Nya Ultra - Umeås lokaltrafik" i appbutikerna istället.

2024-03-18
Nya appen Ultra - Umeås lokaltrafik finns i appbutikerna

Nu finns Ultras nya app i appbutikerna. Ladda ner den och börja bekanta dig med den. Res upp dina redan köpta biljetter i den gamla, de flyttas inte över till den nya eftersom det är ett annat system. Köp nya biljetter i den nya appen.

2024-03-06
Den gamla appen tas bort från appbutikerna

Från den 6 mars togs den gamla appen Tabussen.nu bort från appbutikerna. Nu finns det nya appen "Nya tabussen.nu" i appbutikerna istället.

2024-03-04
Nya appen tabussen.nu finns i appbutikerna

Nu finns den nya appen i appbutikerna. I nya tabussen.nu finns våra olika biljettyper, rabatt- och periodbiljetter förutom enkelbiljetter. Ladda ner den och börja bekanta dig med den. Res upp dina redan köpta biljetter i den gamla, de flyttas inte över till den nya eftersom det är ett annat system. Köp nya biljetter i den nya appen.

2024-02-12
De omtalade aktiverings- och giltighetstiderna

Våra tillfälligt ändrade aktiverings- och giltighetstiderna på biljetterna ändras tillbaka när vi går över till det nya biljettsystemet. I de kommande nya apparna ändras det tillbaka först.

De ändras tillbaka till:

Rabattbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och 12 månaders giltighetstid
Periodbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och giltig i de antal dagar du köpt
Flex 10/30 (Ultra): 180 dagars aktiveringstid och 30 dagars giltighetstid
Enkelbiljett regiontrafik: 180 dagars aktiveringstid och en resas giltighet
Enkelbiljett Ultra: 180 dagars aktiveringstid och en timmas giltighet (med möjlighet till byten).

Anledningen till att vi kortar ner tiderna under övergången är att vi inte vill riskera att våra resenärer har kvar resor i det gamla systemet när vi går in i det nya. Biljetterna kan inte flyttas över till det nya systemet.

2024-01-12
Vad innebär det utökade biljettsamarbetet?

Det innebär att vi kommer uppgradera, byta ut eller lägga till följande försäljningskanaler:

Ny app
Mina sidor
Nya busskort
Företagsportal
Skolkortsportal

Först ut är den nya reseappen för både regiontrafiken (Tabussen.nu) och Ultra, lokaltrafiken i Umeå som ska lanseras i etapper under 2024. Mer information om varje del kommer att publiceras på den här sidan längre fram.

2023-04-26
Snart upphör reskassan

I det uppgraderade biljettsystemet kommer inte reskassa att finnas kvar och därför kommer vi stegvis avveckla reskassan.

Töm din reskassa
Från 2 maj 2023 kommer det vara möjligt att ladda sin reskassa med valfritt antal kronor mellan 1 – 300 kr. Syftet med den valfria beloppsgränsen är att du ska kunna tömma din reskassa genom att du laddar med det antal kronor som återstår för till exempel en enkelbiljett. När du rest upp din reskassa, spara kortet men fyll inte på det med reskassa igen utan använd andra alternativ i stället. Du kan spara kortet ifall du inte vill ha dina resor i den nya appen, utan i stället vill byta in det mot ett nytt vid kortbytet under 2024.

Efter att vi lanserat våra nya appar kommer vi helt stänga av möjligheten att fylla på reskassa. Därför är det viktigt att du använder upp den redan nu.

2023-03-21
Biljettjustering från den 1 april i Skellefteå

Som ett led i den utvecklade kollektivtrafiken i Skellefteå kommun och det utökade biljettsamarbetet i Norrland behöver vi göra en biljettjustering mellan region- och lokaltrafiken i Skellefteå. Justeringen som hör ihop med zonändringen får genomslag i biljettsystemen den 1 april 2023.


2023-02-21
Vi ändrar aktiverings- och giltighetstider på våra biljetter

För att underlätta övergången till det uppgraderade biljett- och betalsystemet kommer vi ändra aktiverings – och giltighetstider på våra biljetter från 1 mars 2023.
Aktiveringstiden är den tid du har på dig från att du köpt en biljett till dess att du måste göra din första resa på biljetten.
Giltighetstiden är den tid du har på dig att resa upp dina biljetter från att första resan är gjord.

Aktiverings/giltighetstider från 1 mars 2023:
Gäller både regiontrafik och Ultra

Enkelbiljett

  • Aktiveringstid: 6 månader
  • Giltighetstid: 1 resa (övergång inom Ultra gäller)

Enkelbiljett Ultras app

Aktiveringstid: 30 dagar
Giltighetstid: 1 resa (övergång inom Ultra gäller)

Rabattkort
Aktiveringstid: 30 dagar
Giltighetstid: 90 dagar

Periodkort
Aktiveringstid: 30 dagar
Giltighetstid: 30 dagar

Flex 10/30
Aktiveringstid: 30 dagar
Giltighetstid: 30 dagar

Besökskort
Aktiveringstid: 7 dagar
Giltighetstid: 24 eller 72 timmar

Norrlandsresan
Aktiveringstid enkelbiljett: 6 månader
Giltighetstid enkelbiljett: 1 resa

Aktiveringstid periodkort: 60 dagar
Giltighetstid periodkort: 30 dagar

I samband med ändring av aktiverings och giltighetstider kommer du som resenär inte längre kunna fylla på valfritt antal rabattkortsresor. Från 1 mars 2023 kan du fylla på 6 eller 10 resor.

2023- 01- 16
Vad innebär det utökade biljettsamarbetet?

Det innebär att vi kommer uppgradera, byta ut eller lägga till följande försäljningskanaler:

Ny app
Mina sidor
Nya busskort
Företagsportal
Skolkortsportal

Först ut är den nya reseappen som ska lanseras i etapper under 2024. Mer information om varje del samt tidpunkter för lansering kommer att publiceras på den här sidan längre fram.

Vilka funktioner kommer den nya appen ha?

Appen kommer att vara enkel att använda och ska innehålla flera funktioner som underlättar för dig som resenär. Här är några exempel på funktioner i den nya appen:

Spara favoritresa och få information om eventuella förändringar
Köpa biljett (hela biljettsortimentet kommer succesivt kunna köpas i appen)
Betala med Swish, betalkort eller Klarna
Få kvitto för biljetten på mejl
Ge bort biljetter till andra
Låna ut biljetter till andra
Hitta närmsta hållplats
Realtidsinformation (se bussens beräknade ankomst- och avgångstid)
Se var bussen befinner sig på en karta
Se trafikinformation och få notiser om trafikstörningar
Påminnelse när bussen kommer och när du ska kliva av
Förbättrad resesökning mellan Västerbotten, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland

Den nya appen kommer vara tillgänglighetsanpassad enligt WCAG https://webbriktlinjer.se/wcag/


På sikt kommer vi att behöva byta ut de nuvarande busskorten. För att slippa byta ditt kort är vårt tips att du börjar använda vår nya app när den lanseras. Du som inte har möjlighet att använda den nya appen kommer att ha gott om tid på dig att använda dina köpta resor och byta till ett nytt kort.


Behöver jag som resenär göra någonting redan nu?

Nej, just nu kan du sitta lugnt på bussen. Vi informerar dig när det sker förändringar i biljett- och betalsystemet.