Mina sidor
Välkommen till Mina sidor som ersätter både tjänsten Mitt busskort och vår webbshop. Mina sidor är din egen sida där du kan köpa resor och trygga dina biljetter. Du kan också hantera och administrera dina biljetter och köp.
Senast uppdaterad 10 mars 2025.
På Mina sidor har du en egen inloggning och där kan du skapa ett konto för att sköta dina och andra resor. Du kan köpa biljetter till ditt eller någon annans busskort eller app och du kan flytta biljetterna mellan olika bärare, som app eller busskort. Om du registrerar ditt busskort i Mina sidor säkrar du också dina resor eller biljetter.
Mina sidor ersätter tjänsten Mitt busskort och så småningom också vår webbshop.
Frågor och svar om Mina sidor
Nej, inloggning sker med din e-postadress och lösenord. Logga in med samma konto som du använder i appen tabussen.nu eller Ultra-Umeås lokaltrafik. Annars kan du skapa ett nytt konto. När du skapar konto kommer du få en e-post med en länk som du behöver klicka på för att bekräfta din e-postadress.
Trygga dina biljetter genom att registrera ditt busskort på Mina Sidor. När olyckan är framme och kortet är borta kan du enkelt logga in på Mina Sidor och flytta dina biljetter till en annan bärare - ett annat kort eller app. Har du ingen annan bärare? Radera först ditt borttappade kort så finns dina biljetter redo att flytta till ett nytt kort när du skaffat ett sådant (till exempel genom att beställa hem via Mina Sidor). Observera att aktiverings- och giltighetstiderna pausas ej. Kontakta vår Kundservice på 0771-100 110 om du behöver hjälp.
Ja, du använder samma konto för både appen och Mina Sidor. På Mina Sidor ser du alla dina biljetter och biljettbärare samt kan flytta de mellan busskort och app eller mellan olika busskort.
Du behöver inte logga in på Mina Sidor om du endast använder appen för att hantera dina biljetter. Däremot rekommenderar vi att du skapar ett konto på Mina Sidor om du använder fysiska busskort när du reser, detta för att trygga dina biljetter vid förlust av busskortet.
Ja, vår gamla Webshop avvecklas inom kort. Framöver är det Mina Sidor som gäller för att köpa nya biljetter och hantera sina befintliga biljetter.
Nej, eftersom vi byter hela biljettsystemet så är det inte möjligt att flytta ditt konto. Ditt konto i gamla webshoppen kommer att raderas när webshoppen avvecklas.
Nej, när du fått ditt nya busskort med posten behöver du logga in på Mina Sidor och registrera det. Därefter kan du köpa nya biljetter till busskortet eller flytta dina befintliga biljetter dit.
Ja, dina biljetter finns tillgängliga för användning omedelbart efter genomfört köp. Med andra ord - du behöver inte vänta flera timmar på att biljetter förs över som i gamla webshoppen. Se bara till att dina biljetter finns på rätt bärare!
Om du beställer busskort på Mina Sidor kommer du få ett kort med Länstrafiken Västerbottens logga. På det kortet kan du dock ha både biljetter för regiontrafiken och för lokaltrafiken i Umeå.
Ja, du kan registrera busskort med både Ultras logga och Länstrafiken Västerbottens logga. Det är endast loggan som skiljer åt dessa.
Rabattbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och 360 dagars giltighetstid
Periodbiljetter: 180 dagars aktiveringstid och giltig i de antal dagar du köpt
Flex 10/30 (Ultra): 180 dagars aktiveringstid och 30 dagars giltighetstid
Enkelbiljett regiontrafik: 180 dagars aktiveringstid och en resas giltighet
Enkelbiljett Ultra: 180 dagars aktiveringstid och en timmas giltighet (med möjlighet till byten).
Aktiveringstid = inom den tiden måste du påbörja biljetten, i annat fall förfaller den; tiden räknas från köptillfället
Giltighetstid = tiden du har på dig att använda upp biljetten; tiden räknas från första aktivering
Vid beställning av busskort skickas kvitto automatiskt till din registrerade e-postadress.
Vill du få kvitton för dina köpta biljetter kan du använda funktionen "Skicka kvitto" i fliken "Biljetter" eller på startsidan. Kvittot kommer innehålla samtliga biljetter du köpte vid ett och samma tillfälle.
Under "Min Profil" kan du även ange en mejladress för automatiskt utskick av kvitto efter varje köp. Samma inställning gäller om du använder appen.
Regiontrafikens taxa, det vill säga priser, är kilometerbaserad och priset beräknas utifrån din avgångs- samt ankomsthållplats. Efter att du köpt en biljett en gång kan du nästa gång upprepa köpet genom att gå in på dina förbrukade biljetter och använda funktionen ”köp igen”.
Du ångrar ett köp genom att öppna den aktuella biljetten (klicka på rubriken) och välja ”Ångra köp”, alternativt genom att klicka på tre prickar på biljetten och välja "Ångra köp". Biljetten återbetalas till samma betalmedel som användes vid köpet. Det är hela köpet som återbetalas, dvs. samtliga biljetter du köpte inom samma order.
Aktiverade biljetter kan ej återköpas på Mina Sidor.
På Mina Sidor kan du betala med samma betalmedel som i appen, dvs. Swish, bankkort, Klarna samt företagsfaktura (om du fått tillgång till den via din arbetsgivare).
Du kan ha max 2 betalkort registrerade på ditt konto. Om du har fått ersättning av oss i form av Tillgodo så kan du även använda det.
Just nu behöver man läsa av en QR kod om man betalar med Swish. Vill du betala med Swish från samma mobil där du har öppnat Mina Sidor så kan du göra det genom att ta skärmklipp på QR koden och ladda upp den i fliken "Skanna" i din Swish app. Vi jobbar på att kunna erbjuda ännu smidigare lösning för betalningar med Swish.
Under en begränsad period erbjuder vi möjlighet att få ett nytt busskort kostnadsfritt, detta för att underlätta byte av kort för alla våra resenärer. Om du beställer kortet via Mina Sidor behöver du fortfarande genomföra ett köp och ange ett betalmedel (annat än Swish), kostnaden för beställningen kommer dock vara 0kr.
En biljettbärare är det du blippar ombord på bussen för att validera din biljett - det kan alltså vara ett busskort eller app.
En standardbärare är den biljettbäraren som biljetter köpta via Mina Sidor kommer att kopplas till. Standardbärare markeras med en stjärna och du kan ändra vilken utav dina registrerade bärare ska vara standardbärare.
Köp genomförda via appen får alltid appen som bärare men även dessa kan du flytta till busskort via Mina Sidor.
Det enklaste sättet är att först välja rätt bärare från menyn "Biljettbärare" och därifrån fortsätta till att välja biljett - då placeras den på den valda bäraren.
Om du köper biljetter från startsidan eller från menyn "Biljetter" så placeras de på din standardbärare.
I vilket fall som helst kan du efter köpet flytta dina biljetter mellan bärare. Öppna kontextmenyn på biljetten och välj "Flytta biljett", därefter välj vilken bärare du vill använda. Observera att antalet sådana flytt är begränsat.
Du kan ge bort alla biljetter som inte är aktiverade. Du kan ge bort biljetter till någons konto genom att använda deras e-postadress eller till någons kort genom att använda deras kortnummer.
Det är för närvarande inte möjligt att låna ut periodbiljetter via Mina Sidor. Denna funktion finns endast i appen.
Du kan radera ditt konto på Mina Sidor genom att gå in på "Min profil" och välja "radera konto". Observera att kontot raderas då även i din app, om du har varit inloggad.
Ja, om det beloppet du har i ditt Tillgodo är för lågt för att betala hela din order kan du delbetala med Tillgodo. Välj först ett annat betalmedel och därefter kryssa i rutan för delbetalning med Tillgodo. Återstående belopp kommer att dras från ditt andra valda betalmedel.