Information till dig som årskortskund
Vi vill informera dig om att från och med 1 december 2024 utgår årskortet från vårt biljettutbud.
2024-10-28
Vi vill komplettera den information som skickades ut den 10 september kring årskortets upphörande.
Som ni fick information om i föregående utskick kommer årskortet som tjänst att upphöra från och med 1 december 2024.
Från den 1 december har vi ingen ersättningstjänst att erbjuda i stället för årskortet. Vi jobbar på en lösning där du som resenär kan teckna dig på en abonnemangstjänst som löper på automatiskt tills du säger upp tjänsten. Abonnemangstjänsten kommer dock inte kunna liknas med ett årskort med autogiro. I dagsläget vet vi inte när en sådan lösning kan vara på plats från vår leverantör. Tills vidare hänvisar vi till vårt nuvarande biljettutbud där vi till exempel har periodbiljetter och rabattbiljetter.
Du kan fortsätta åka på fysiska busskort
Vi behöver tydliggöra utifrån förra utskicket att det fortsättningsvis går bra att åka på ett fysiskt busskort. Alternativt i någon av våra appar, Tabussen.nu eller Ultra, Umeå lokaltrafik.
För dig som vill fortsätta åka på ett fysiskt busskort
När ditt årskort slutar fungera den 1 december så kan du få ditt årskort utbytt mot ett nytt fysiskt kort som du sedan kan ladda med resor eller dagar. Du kan byta ditt kort på något av våra bemannade busstationer eller på något av våra Reseinfokontor. Du kan också få ett nytt tomt busskort hemskickat, som du kan ladda på vår webshop eller ombord på bussen. För att få ett kort hemskickat kontakta oss på arskort@tabussen.nu eller 0771-100 110.
2024-09-15
Du kan fortsätta åka med ett fysiskt busskort
Trots att vi slutar med Årskortet som produkt/tjänst kan du fortsätta åka med ett busskort om du vill. Skillnaden är att du inte kan ha ett årskort som produkt på busskortet. På busskortet kan du från den 1 december ha vårt övriga biljettutbud, som till exempel period- och rabattbiljetter.
2024-09-10
Årskortet avslutas i biljettutbudet från den 1 december
Detta sker i samband med att vi under 2024 tillsammans med fem andra aktörer anpassar de nuvarande biljettsystemen till en ny nationell standard för kollektivtrafiken.
Som en del av detta har Länstrafiken lanserat en ny app där du både kan köpa period- och rabattbiljetter. Vi har som ambition att resenären ska välja att resa med appen i stället för fysiska busskort. Det innebär att du smidigt kommer kunna köpa och hantera dina biljetter i appen.
Appen är inte enbart en biljettbärare utan även din reseplanerare, dvs. du kan söka resor, se buss på kartan, köpa dina biljetter. Det finns även fler nya funktioner i nya appen.
I samband med att vi byter ut vårt biljett- och betalsystem så byter vi även ut de fysiska busskorten. Vill du, istället för att använda appen, fortsätta åka på ett busskort går det jättebra. Men då behöver du byta ditt årskort mot ett nytt busskort innan den 1 december.
Mer information om hur du gör det kommer vi meddela här när det närmar sig.
Vad behöver jag göra nu?
Du som kund behöver inte göra något. Den sista debitering kommer att ske under oktober månad och sista dagen att resa på ditt årskort är 30 november 2024. Då avslutas ditt avtal hos oss automatiskt.
Vill du avsluta ditt kort redan nu gör du det genom att skicka ett mail till arkort@tabussen.nu.
Tack för din tid som årskortskund och nu tills vidare får vi hänvisa till vårt ordinarie biljettutbud.