
FAQ Nya busskort
Här fyller vi på med Frågor och svar eftersom.
Frågor och svar nya busskort
Vi behöver nya busskort i och med att vi uppdaterar biljett – och betalsystemet. Det är ett biljettsamarbete med de fyra nordligaste länen för ett sömlöst resande. De busskort som finns nu är gamla och fungerar inte i det nya systemet. Det gäller för både regiontrafiken och Ultra.
Nej, du har flera veckor på dig att åka upp dina resor på det gamla kortet. Det fungerar till och med den 18 maj. Om du inte skulle hinna det så hjälper vi dig.
Olika alternativ att få ett nytt kort:
- Res upp dina resor på det gamla kortet senast den 18 maj. Ingen större brådska alltså. När du sen besöker en bemannad busstation eller Reseinfo (Umeå) och vill fylla på kommer du att få resorna på ett nytt kort.
- Beställ ett nytt busskort i vår nya webbtjänst Mina sidor på Tabussen.nu som du sen själv fyller på via tjänsten när du fått kortet.
- Om det känns krångligt eller svårt, kontakta oss på 0771-100 110 så hjälper vi dig.
- Ombuden i Umeå kommer lite senare också att kunna sälja resor på de nya korten.
Ja, det gäller alla busskort som har loggan för Länstrafiken i Västerbotten och Ultra.
Just nu är det inte tekniskt möjligt att se när du blippar det nya kortet på bussen. Föraren kan inte heller se det. Du kan se det på Mina sidor, hos Reseinfo eller en bemannad busstation. Om du i stället har resorna i appen kan du se all information där.
Använd vår nya webbtjänst Mina sidor på Tabussen.nu. Där kan du beställa ett nytt busskort till din hemadress och som du sen när du får hem det kan fylla på med nya resor. Kom ihåg att göra det med framförhållningen om att det kan ta upp till 10 dagar för leveransen av kortet.
När du sen köper biljetter till kortet finns de tillgängliga omedelbart, till skillnad från hur det var i vår gamla webbshop. I våra appar kan du också köpa rabatt- och periodkort förutom enkelbiljetterna.
Det nya betalsystemet finns inte installerat på bussarna i sin helhet än. Det behöver ske i en viss ordning.
I och med de nya korten återgår vi till de längre aktiverings-och giltighetstiderna igen. Samma som i apparna med 180 dagars aktiveringstid från inköpsdatum och 365 dagars giltighetstid från första resan.
Du kommer att ha ungefär 8 veckor på dig att resa upp dina resor och sen byta ditt kort. Om du inte skulle hinna det så hjälper vi dig.
Det fungerar inte tekniskt längre, men däremot kan du köpa fler än en enkelbiljett, oavsett ålderskategori, så får du automatiskt 20% rabatt på ditt köp. Vi kallar det för tillsammansrabatt.
Du kan trygga det nya busskortet genom att registrera det i vår nya webbtjänst Mina sidor på Tabussen.nu. Du hittar sidan under ”Logga in” på startsidan.
Det är helt olika system och resorna kan tyvärr inte flyttas automatiskt. Om du brukar besöka oss på ett Reseinfokontor för att fylla på ditt kort, kommer du att få dina nya resor på ett nytt busskort av oss.
Nej, reskassan fungerar inte i och med att vi går över i det nya systemet.
Det går jättebra. Vi har alla biljettyper i appen.
Med dina resor i appen får du även trafikinformation, både generellt och om din specifika resa. Du kan också i realtid se var bussen befinner sig på kartan. I appen finns också alltid de aktuella busstiderna. Du får även en snabbare överblick över hur många resor/dagar du har kvar och hur länge de är giltiga.
Att använda app är också ett miljövänligare alternativ då busskorten innebär en högre belastning på miljön.
Det behöver du inte. Använd gärna appen. Busskorten finns för de som gärna vill blippa ett fysiskt kort i stället och kanske inte har en smartphone.
De nya korten har två utseenden, ett för regiontrafiken och ett för Ultra. Du kan ändå ladda vad du vill på varje kort. De nya korten ingår i samma system som våra appar.
Ja, de korten behöver också bytas. Ta kontakt med den person eller funktion som administrerar era tjänsteresor i din organisation.
Ja, det går bra. Se bara till att skicka med busskortet.