Störningar (7)


Linje 123, 124 och 125 kommer från och med 4 Augusti inte kunna trafikera hållplatser Obbola byviken, Obbola Byvägen, Obbola Hammarströmsvägen och Obbola skola pga vägarbete. Resande hänvisas till Olasjöhallen.

Hållplats Kyrkvägen kommer endast trafikeras i riktning mot Umeå

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 124 kommer inte kunna trafikera hållplats Lillsjövägen och Klaravägen, resenärer hänvisas till hållplats Eriksdal.

Linje 123 kommer inte kunna trafikera hållplats Lillsjövägen. Resenärer hänvisas tillfälligt hållplats Klaravägen

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 15 och 55 kommer från och med 11 Juli till och med 13 Juli, inte kunna trafikera hållplats Vännäs Umevägen pga Vännäsdagarna.
Resande hänvisas till Vännäs rececentrum.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 34, på sträckan mellan Lycksele & Åsele.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 20 kan inte trafikera hållplats Piteå Strömbacka från den 18/06/2025 till och med den 17/08/2025. Resande hänvisas till hållplats Piteå Busstation.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Linje 23, 32, 204, 205, 700, 710, 753 & 769 kan från och med måndagen den 12 maj inte trafikera hållplatserna Boliden Busstation, Myrgatan, Tallgatan & Margaretavägen. Resande hänvisas till hållplats Kapellgatan.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
I och med ett vägarbete finns det en ökad risk för förseningar på linje 12, 20 & 100, på sträckan mellan Umeå & Skellefteå.

Om du har möjlighet, ta en tidigare avgång.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Tidtabellsförändringar (43)


Linje 118 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 juli 2025. 
• Trafiknytt nummer 43

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Ringbilar i Malå upphör från och med den 1 augusti 2025. 
• Trafiknytt nummer 42

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 och 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 40

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 41

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 19 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 39

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 117, 136, 138, 140, 141 och 143 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 38

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 35


• Trafiknytt nummer 37

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 23, 32, 204 och 205 får en uppdaterad tidtabell från och med den 12 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 36

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 32

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 33

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 100 får en uppdaterad tidtabell från och med den 5 maj 2025. 
• Trafiknytt nummer 34

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 217 får en uppdaterad tidtabell från och med den 7 april 2025. 
• Trafiknytt nummer 31

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 17 får en uppdaterad tidtabell från och med den 31 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 30


 

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 225 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 28

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 260 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 29

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 27 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 24

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 36 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 25

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 37 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 26

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 mars 2025. 
• Trafiknytt nummer 27

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 132 får en uppdaterad tidtabell från och med den 17 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 23

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 22

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 11 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 21

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 19

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 12 får en uppdaterad tidtabell från och med den 10 februari 2025. 
• Trafiknytt nummer 20

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 176 får en uppdaterad tidtabell från och med den 24 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 18

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 139 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 17

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 127 får en uppdaterad tidtabell från och med den 14 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 16

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 20 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 15

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 239 får en uppdaterad tidtabell från och med den 13 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 14

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 343 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 13

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 341 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 12

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 339 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 11

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 338 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 10

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 336 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 9

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 335 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 8

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 334 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 7

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 333 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 6

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 331 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 5

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 242 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025. 
• Trafiknytt nummer 1

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 243 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 2

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Linje 246 får en uppdaterad tidtabell från och med den 1 januari 2025.
• Trafiknytt nummer 3

 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Flera linjer får en uppdaterad tidtabell från och med den 15 december 2024.


 

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.

Störningar (2)


Från och med den 16/6 kommer Linje 1, 5, 8, 9 inte kunna trafikera hållplats Fabriksgatan, Länsstyrelsen, Östra Strandgatan, Järnvägsgatan och Östermalmsgatan. Detta på grund av vägarbete.

Resande hänvisas till hållplats Församlingsgården och Universitetssjukhuset.

Arbetet beräknas pågå till och med den 24/8.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Pga ett vägarbete så har hållplats Marieberg i riktning mot Mariehems Centrum flyttats ca 75 meter närmare Mariehemsvägen och hållplats Marieberg i riktning mot Fogvägen/Ersboda flyttas ca 50 meter västerut.

Länstrafiken i Västerbotten kundservice 0771-100 110.
Glada förare

Företagsportalen

Att vara företagskund gör det enkelt att resa i tjänsten eller till och från jobbet med buss. I Företagsportalen administrerar ni enkelt vem som ska få köpa biljetter för tjänsteresor eller som ett personalerbjudande för arbetspendling. Sen får ni en faktura på de resor som gjorts.


2025-05-13

Företagsresor - du behöver ha med dig båda busskorten under en period

Från den 26 maj påbörjas uppgraderingen till det nya betalsystemet ombord på bussarna. Det kommer att ske stegvis på alla bussar i länet. Under denna tid behöver du ha med dig båda busskorten, det gamla och nya, för företagsresor. På de bussar som blivit uppdaterade gäller de nya busskorten och på de som inte är uppdaterade gäller de gamla. Föraren kan informera dig om vilket kort som gäller på den specifika bussen. 

Behåll ditt gamla företagskort tills vi uppdaterar informationen här och i appen att alla bussarna är uppdaterade. När installationen är klar är det bara de nya busskorten som gäller. 

Har du inget nytt busskort till dina tjänsteresor än? Ta kontakt med din arbetsgivare eller mejla oss på foretag@tabussen.nu 

Använder du tjänsteresor via appen eller använder funktionen "skicka biljett" i Företagsportalen påverkas du inte av detta. 

2025-04-11

Åker du buss med företagskort?

Om du åker buss i tjänsten med ett företagskort behöver du kontakta din kollega på din arbetsplats som administrerar tjänsteresor. Precis som med alla andra gamla busskort som används i Västerbotten så fasas även företagskorten ut efter den 18 maj 2025.

Med nya Företagsportalen kan din arbetsplats antingen ge dig möjligheten att köpa resor i vår app eller att använda ett nytt blått busskort. Sen får din arbetsgivare en faktura på de resor som gjorts.

Behöver din arbetsplats hjälp att komma igång eller har ni frågor så kan ni mejla till foretag@tabussen.nu

nya busskortet för regiontrafiken

2025-03-31

Digitala informationsträffar

Vi bjuder in dig att delta på någon av våra digitala informationsträffar där vi presenterar Företagsportalen och informerar om dess funktioner. Informationsträffarna sker via Teams. Anmäl dig via länkarna nedan.

2025-04-10 kl. 10:30-11:30

2025-04-10 kl. 14:30-15:30


2025-03-31

Informationsutskick företagskunder

Denna information går ut i dagarna till företagkunder hos Länstrafiken Västerbotten

Nuvarande företagskort ersätts med ny företagsportal

Under våren byter vi biljett och betalsystem, och behöver därför byta ut alla våra busskort, inklusive företagskorten. Befintliga företagskort kommer att sluta fungera den 18:e maj.
Som en del i det nya biljettsystemet lanserar vi en Företagsportal. Den nya portalen är kopplad till våra appar.

Köp era tjänsteresor i appen

Enklaste sättet att fortsätta vara företagskund hos oss är att redan nu börja köpa era biljetter via vår app med betalmedlet företagsfaktura.

Skicka biljetter till ett busskort från portalen

Det är möjligt att ha tjänsteresor på de nya busskorten. Detta genom att köpa en biljett i vår företagsportal och skicka till en bärare som kan vara ett nytt busskort eller ett konto i appen.
För att kunna skicka biljetter till ett busskort behöver ni skaffa ett nytt busskort som ni kan ladda biljetterna på. Detta kan ni göra genom att besöka närmaste bemannade busstation, Reseinfokontor eller maila er beställning till oss på foretag@tabussen.nu

Busskort som betalmedel på bussen

De nya busskorten kommer inte gå att använda som betalmedel på bussen förrän vi installerat det nya betalsystemet i alla våra bussar. Installation av det nya betalsystemet i bussarna kommer att påbörjas den 19 maj och kommer ske löpande i hela länet.

Bli företagskund i den nya företagsportalen

Som företagskund ansluter ni er till den nya företagsportalen genom att fylla i ansökningsformuläret som ni hittar här: https://www.tabussen.nu/foretagsportal eller kontakta oss på mejlen foretag@tabussen.nu så hjälper vi er. Ni kommer inte flyttas över automatiskt till nya företagsportalen.
Det finns en informationsguide länkad högre upp på denna sida för hur du ansluter dig till företagsportalen och hur du använder den.
Redan nu får ni gärna inventera ert resebehov dvs. vilka i er organisation har behov av tjänsteresor och som ni skulle behöva lägga upp som resenär i portalen.

Tjänsteresor ombord på Norrtåg

För att kombinera buss- och tågresor som företagskund hos oss finns periodbiljetten (30 dagar) som alternativ. Antingen med busskort eller app som biljettbärare. Tyvärr har Norrtåg och vi ännu inte kompatibla system för övriga biljetter.


2024-09-11

Informationsutskick företagskunder

Ni får detta meddelande för att ni har ett eller flera företagskort hos Länstrafiken Västerbotten.

Vi kommer att lansera en företagsportal där ni kan köpa och administrera biljetterna till era
anställda. Det kommer inte att kosta något att ansluta sig till företagsportalen och ni slipper krångel
med kvittoinlämningar, rekvisitioner och tjänsteanteckningar. Biljetterna kommer att finnas i vår app
på den anställdes telefon. Som arbetsgivare bestämmer ni vilka medarbetare som får tillgång att
använda tjänsten och kan enkelt justera hur biljetten ska gälla.

Det blir enkelt för både den som åker tjänsteresor och den som administrerar resorna.
Mer information om företagsportalen kommer längre fram.

Länstrafiken Västerbotten ska tillsammans med fem andra aktörer anpassa de nuvarande
biljettsystemen till en ny nationell standard för kollektivtrafiken. Målet är ett mer sömlöst resande.

Som en del av detta har Länstrafiken lanserat en ny app och har som ambition att resenären ska välja
att resa med appen i stället för fysiska busskort. Appen är inte enbart en biljettbärare utan även din
reseplanerare, dvs. du kan söka resor, se buss på kartan och köpa dina biljetter.

Vad behöver jag göra nu?
Just nu behöver du inte göra något, sitt lugnt på bussen, mer info kommer.

Vill du få information gällande den nya företagsportalen per e-post?
Skicka ett mail till: foretag@tabussen.nu så lägger vi till dig på sändlistan.